Het CVI diner in de red lobster met de lobsters was geslaagd.
CVI, dank voor de organisatie! Ik wil het alvast eens een keer gezegd hebben.
Grote variëteit aan koude en warme visgerechten aangevuld met wat vleesgerechten.
Een vriendelijke dame van de bediening toonde hoe je de kreeft dient te behandelen. “Het is net als het denken aan je ex-man” Scharen eraf trekken, borststuk eraf breken, stuk van het achterlijf na de tweede ring eraf breken. Dan het leukste deel; steek een vork tot helemaal achterin, draai het los en in een keer het binnenwerk eruit rukken.
And with a NICE smile sweety….🙂
We zijn vandaag weer druk doende op de conferentie. Wederom staan hieronder een paar verslagen.
1. Conflict between technology, education and future
Sarah Robbins Bell, Ball state university
Een mooie presentatie over de veranderende rol van ICT beheer binnen onderwijsorganisaties. Ze beschrijft de veranderende rol van studenten en medewerkers. Deze hebben de mogelijkheid om los van de omgeving waar ze zich bevinden webbased applicaties pakken wanneer ze nodig zijn. Hyves, Flickr, facebook, gmail, msn etc etc.
Op deze wijze is een nieuwe virtuele leeromgeving aan het ontstaan. Hoe ga je daar mee om als organisatie?
ICT beheer wil beheren en beheersen. Stelregel van ict beheer: vertrouw geen netwerk of PC die we niet kunnen zien. Toch zal loslaten de boodschap worden voor ieder die met ict beheer bezig is.
Loslaten en leren vertrouwen.
Alles is ondertussen informatie geworden. Geordend, ongeordend….. Het krampachtig vasthouden aan een complete informatiearchitectuur is killing. De grootste uitdaging van ICT management is het leren vertrouwen van de eindgebruiker. Die overigens voor hetzelfde ICT management de reden van bestaan is.
Vetaald naar ons ROC: een boeiende uitdaging dvor de dienst ICT die we in het kader van goed digitaal ondersteund onderwijs in de toekomst aan moeten gaan.
2 The facts of life in the High-Tech Age
prof. Moira Gunn, host of Tech Nation, National Public Radio, University of san Francisco
Moira Gunn is een populaire en toonaangevende techno-journaliste met eigen radioprogramma's op nationale zenders. In haar causerie probeerde ze op vlotte wijze een overview te geven van IT-ontwikkeling van de oertijd tot nu, inzoomend op eigen stokpaardjes als podcasting en wiki's. Dit alles gebeurde op typisch Amerikaanse wijze die bij de Europese congresbezoeker echter al gauw als oppervlakkig overkomt. Er wordt gestrooid met talrijke anecdotes waarbij de betrokkenen als oude bekenden met hun voornaam worden gepresenteerd. 'Spontane' lachsalvo's worden afgewisseld met 'gevoelige' momenten. In het bespelen van de sentimenten blijven de Amerikanen de ongekroonde koningen. De diepgang van het verhaal was echter zonder meer teleurstellend. Bracht Ramachandran een boeiende performance met inhoud, bij Gunn moesten we het helaas zonder dat laatste doen. En zonder de inhoud verwordt ook de performance dan al gauw tot een gimmick. Wij zouden ons er een beetje voor schamen als vele bezoekers voortijdig de zaal verlaten. Gunn niet. Integendeel, ze deed er nog een schepje bovenop door weer een niet te volgen inside grapje over een van haar medewerkers te vertellen waarbij ze zich op de dijen sloeg van plezier. Gauw vergeten maar en op naar gelukkig betere sprekers….
3 Meeting or Managing?Responding to student expectations through policy and practice
Louise Thorpe, Head of Academic Innovation, Sheffield Hallam University
Na vele presentaties met een duidelijk technologische inslag nu eindelijk een sterk verhaal vanuit de onderwijsinhoud. De universiteit van Sheffield heeft werk gemaakt van het continu in kaart brengen van de verwachtingen die studenten hebben rond de digitale leeromgeving. In een longitidunale studie van 2003-heden worden de verwachtingen van zowel inkomende als zittende studenten onderzocht. Het onderzoek verloopt parallel aan de invoering van Black Board als digitale leeromgeving van de universiteit van Sheffield. In totaal hebben nu bijna 5000 studenten aan het onderzoek meegewerkt. De resultaten worden steeds gebruikt om verbeteringen door te voeren.
Binnen de universiteit van Sheffield wordt gewerkt volgens het principe ask-analyse-act-feedback. Zo ook omtrent IT-toepassingen binnen het onderwijs. Binnen het onderzoek zijn een aantal overwegingen van belang:
- Wat willen we weten
- Leidt vragen tot meer verwachtingen?
- Willen we alleen weten wat de verwachtingen zijn of er ook iets mee gaan doen? Meet or manage?
De vragenlijst is in de loop van de vijf jaar teruggebracht van 20 naar slechts 5 vragen! De belangrijkste resultaten uit dit onderzoek naar verwachtingen van studenten op het gebied van digitale leeromgeving zijn:
- Studenten op stage of op werkplekken (bbl) hebben het meest aan een digitale leeromgeving
- Digitale leeromgeving bereidt goed voor op een toekomstige werkplek
- De algemene verwachtingen zijn door de voortdurende stijging van de technologiegraad hoog
- Basisvoorzieningen (e-mail, internet) worden als de ruggengraat gezien
In de loop van de tijd (2003-2008) zijn er een aantal shifts geweest:
- In 2003 veel meer zorgen en onzekerheid bij studenten over de digitale leeromgeving
- Studenten verwachten in 2008 een veel belangrijkere rol voor ict in summatieve assessments
- Bijna alle studenten verwachten in 2008 online feedback tegenover slechts een beperkt deel in 2003
- In 2008 verwacht de helft van de studenten een belangrijke rol voor wiki 's en blogs als reflectietools
- In 2008 verwacht de helft van de studenten een intensief gebruik van online media zoals podcasts en video's.
De resultaten van het continue onderzoek worden onder ander gebruikt in de e-learning training die medewerkers ondergaan. Verder wordt de hardwarematige inregeling voor zoever het mogelijk is afgestemd op de verwachtingen van de studenten.
Voor ROC Eindhoven was deze uitstekende presentatie bijzonder interessant omdat we ver gevorderd zijn met een digitale leeromgeving waarin content, registratie en planning hand in hand gaan. Een belangrijk leerpunt vanuit deze EDUCAUSE -presentatie is het voortdurend ROC-breed monitoren van de verwachtingen van studenten omtrent e-learning en de faciliteiten. Tot nu is de aandacht voornamelijk gericht op de medewerkers. Het lijkt interessant om contact te leggen met Louise Thorpe en haar medewerkers om meer inzicht te krijgen in de gevolgde methodiek en de resultaten.
Zie ook: http://shu-lti-ai.blogspot.com/2008/02/my-work-is-paradox-pure-and-simple.html
4.”Its al virtual world.”
Rens van de Vorst., Fontys hogeschool
Na een geanimeerde aanloop naar de werkelijke kern van de zaak. Rens is werkzaam op het gebied van hardware en software. (serverpark, desktops,laptops, apps:wo LMS, web 2.0 en registratiesoftware.)
Zijn opdracht: Verhogen van de kwaliteit en verlagen van kosten.
Kwaliteit: meten aan gebruikersvreugd en niet anders. (van std en mdw) Virtualisatie is aansluitend gebruikt om kosten te drukken. Men is allereerst gestart met het virtualiseren van het data center. Bijkomende winst: meepakken het verhogen servicegraad; redundancy, back-up en groene IT. Dit virtualiseren hebben ze doorgezet naar switches, firewalls en het achterliggende hardware gebied. Het echte achterliggende doel is het verhogen van gebruikersvreugd:
Vraag: wie is nu die eindgebruiker?
Veelal zelfvoorzienend! (het multitasking snelle type : gebruiker NIEUW)
Naast de zelfvoorziendende is er de traditionele eindgebruiker.
Kenmerk: lever het maar aan.(singletasking; het komt wel type: gebruiker OUD)
De gemaakte keuze: slechts 1 virtuele omgeving voor beide typen gebruikers.
Gebruiker OUD: desktops- image; data gestreamed naar de desktop . Laag virtuele apps kan via image uitgeserveerd worden.
Gebruiker NIEUW: laptop: image beschikbaar met zelf te installeren virtuele apps.
Niet beheerde hardware (macs etc) krijgen ook toegang tot de laag virtuele apps.
Verhogen ICT gebruikersvreugd : het hoe en wat.
Admin rechten voor elke gebruiker
Innovatieaanjager. (bv: voor grassroots)
Inregelen van eigen persoonlijke leeromgeving
Toegangscontrole / strategie/ beveiliging.
Trend: laptops nemen op dit moment steeds meer de overhand boven desktops.
Nieuw:
Virtuele identititeit om te integreren in een gebruikersportal.
Mailadres, gebruikers / bijnamen, etc bundelen om identificatie te vereenvoudigen. Koppeling is via surfnet federation gemaakt, daar loopt identificatie via sso naar SAAS, google, microsoft, videoconferencing. Toekomst het koppelen van virtual identities aan internet, the Internet is the universum.
http://www.educause.edu/sites/default/files/library/presentations/E08/SESS078/educause08.ppt
Na verloop van tijd zit je vol: informatie, impressies etc.
We nemen een hoop info mee naar huis.
Ben benieuwd naar het vervolg….