Gisterenavond tijdens het uitlaten van de hond mijmerde ik wat over de laatste bijeenkomst van de post-HBO opleiding e-Learning. Na die bijeenkomst kwam ik namelijk geestelijk leeg maar tegelijkertijd erg voldaan thuis. Ik stapte de huiskamer binnen en zag dat “er visite zat”. Het was leuk om de eerste indrukken van de avond met alle aanwezigen te delen. Echter alles wat ik te melden had kwam niet bij ieder binnen.
Die avond stond op het programma “innovatie”, een onderwerp wat mij erg aanspreekt.
Hans de Zwart, Innovatie Manager Global Learning Technologies bij Shell International was gastdocent. In 2008 heb ik Hans in Berlijn kort mogen meemaken tijdens een edubloggers bijeenkomst op een avond tijdens de online-Educa. Destijds karakteriseerde ik Hans als: "een snelle open geest, scherpgeslepen tong en verassend anders dan “anders” ". Op dit moment denk ik daar nog steeds zo over.
Wegkruipen achter een laptop of tablet was er die avond niet bij. Allereerst diende ieder in een kring te gaan zitten. Hans zat relaxed met zijn ultrabook op een centrale plaats. Spelregels over hand op steken en wie het woord kreeg werden over alle lerenden uitgestort. Door gebruik te maken van ieders denkvermogen werden aansluitend een vijftal vragen beantwoord. In een hoog tempo werd er door de cursisten op elkaars antwoorden gereageerd. Hans regisseerde het geheel waarbij hij, en passant, op nonchalante wijze een verslag van de sessie aan het componeren was.
De vijf vragen die besproken werden waren:
- Wat is innovatie?
- Waarom is innovatie belangrijk?
- Wat zijn de eigenschappen van iemand die innovatief is?
- Hoe kun je innovatie stimuleren?
- In welke domeinen zou je onderwijs(technologie) innovaties in kunnen delen?
Tijdens het rondje met Hans kwam elke cursist aan het woord. Ik merk dat na een aantal bijeenkomsten iedereen het gewoon begint te vinden om met elkaar al leren op te trekken. het gehalte aan informeel leren stijgt naar mate je jezelf vrijer in de groep voelt.
Na het rondje met de 5 vragen ging Hans in op de learning innovation domeinen bij Shell. De domeinen: video, mobile, performance support, learning agility, learning analytics, network learning , simulations & gaming en do-it-yourself learning werden kort besproken.
Een korte pauze en Hans joeg iedereen weer op om in korte tijd een one-pager te maken. Op slechts 1 pagina, die tevens een plaatje diende te bevatten, diende een beschrijving van een innovatie gemaakt te worden. Na het plaatsen van de tekst was het de bedoeling om meteen elkaar feedback te geven. Poeh, dat is best wel even aanpoten. Tijdens het feedbacken op elkaars one-pagers diende je tevens je stem uit te brengen welk onderwerp Hans in zijn laatste half uurtje zou gaan bespreken. Je zou het een vorm van human multitasken kunnen noemen.
De voorkeur van de grootste groep ging uit naar blended learning.
Op slideshare trof ik een deze presentatie van Hans over blended learning aan. Die komt een heel eind overeen met het gepresenteerde tijdens het laatste half uurtje.
Om 22:33 stond Hans zijn verslag van de groepssessie aangevuld met verwijzingen naar diverse bronnen waaronder diverse boeken en suggesties online. Oef….
Dank je wel Willem voor dit leuke en goede verslag van de avond! Leuk ook het filmpje. Het deed me denken aan mijn tijd op de Open Schoolgemeenschap Bijlmer waar we ook altijd in een kring zaten (zie ook: http://www.openschoolgemeenschapbijlmer.nl/werkwijze/)
Hans, dank voor je reaktie, graag gedaan!
Nogmaals bedankt voor de inhoudelijk goede bijeenkomst.
We’ll meet again.
Groet!
Willem
Hallo Willem,
wederom een compleet en aanvullend verhaal op een leerzame avond. Inderdaad mooi om te zien hoe een ieder "meewerkt" aan het leerporces dan de ander door zelf op zoek te gaan naar zijn eigen vragen en antwoorden. Ik verheug me nu al op de videosessie van volgende week.
groeten Jo
Hallo Jo,
leuke reaktie, op naar de videosessie…..
Tot dinsdag,
Groet!
Willem