De afgelopen maanden heb ik me steeds meer bezig gehouden met het onderwijsconcept "leren door doen". Studenten op Summa Business worden in levensechte situaties geplaatst. Ze komen vervolgens voor een uitdaging te staan waarin ze door het gehele docententeam ondersteund worden.
Tweedejaars studenten runnen hun eigen bedrijfje, een mini-onderneming. Begin november hebben ze allen zoals dat heet hun aandeelhoudersvergadering en hun eerste verkoopmoment. Ik heb studenten geassisteerd in de bouw van hun website en een facebookpagina. Mocht je nieuwsgierig zijn (bezoek de websites op http://www.mini-ondernemingen.nl ). Ik heb van die aandeelhoudersvergadering een video-impressie gemaakt.
Naast een bijdrage bij de tweedejaars studenten verzorg ik bij alle eerstejaars studenten onder andere ICT lessen. Na een 12-tal weken met korte eenvoudige doe-opdrachten zijn de studenten drie weken geleden gestart met een eerste meesterproef. Begin december diende iedere student een lotje uit de doos te trekken. Op elk lotje stond een onderwerp wat direct met handel in Nederland te maken had. Een greep: afromen van de kassa, winkeldiefstal, de p’s van marketing, bestellen, de webshop, etc, etc. de studenten kregen tevens een nummer tussen de 1 en de 6. Elk nummer correspondeerde met een methode om een animatiefilm te maken. De opdracht was: maak een animatiefilm over het onderwerp wat op het lotje staat.
Elke animatie dient op Youtube geplaatst te worden, vervolgens zal de student deze embedden in een eigen weblog. De studenten beschrijven op de blog het proces van aanpak. Ook is het storyboard bijgevoegd. De beoordeling zal plaatsvinden door alle eerstejaars studenten. Morgenmiddag zullen alle studenten via een online enquêteapplicatie hun beoordeling geven over iedere gemaakte film. Een aantal collega’s zijn daar ook bij aanwezig. Ook zij beoordelen volop mee. De hoogst gewaardeerde animatie zal een plaats krijgen in “de hall of fame”.
Studenten hebben aan bovengenoemde opdracht een stevige uitdaging. Voldoende creativiteit, het inzetten van diverse webapplicaties en het omzetten van bestandsformaten. Mijn collega's leren op hun beurt daar ook weer wat van. Diverse studenten hebben kennis gemaakt met het begrip RTFM. Volhouden is als het even tegenzit, aan de orde van de dag.
Kortom: leren door het doen. Maar ook: "het doen om te leren denken". Ik wil verder collega Marc bedanken voor het tippen van de onderstaande video.
Uitdagend en afwisselend doe-onderwijs; goed voor docent en student.