Na een zevental maanden pak ik de blogpen weer eens op. Tijdens de afgelopen 7 maanden heb ik het motto van “geen fratsen, dat scheelt” gehanteerd. Het maken van digitaal lesmateriaal om studenten enkele weken voor te blijven is een vermoeiende bezigheid. Op deze wijze creëer je aardig wat lucht voor jezelf. Dat had ik nodig.
Tevens kwam er tijd vrij om mezelf te storten op nieuwe mogelijkheden op gebied van ICT en onderwijs. Er ontstond weer ruimte in mijn hoofd om in alle rust diverse opties af te wegen om studenten uit te dagen met behulp van ICT.
De integrale opdracht “Het geld ligt op straat” pakte goed uit en heeft in de praktijk geresulteerd in veel enthousiaste studenten.
Lees hier verder mocht je benieuwd zijn naar de opzet en aanpak. Mijn eerstejaars studenten waren verrast van het gemak waarmee je op marktplaats en een webshop digitaal omzet kunt maken. Diverse studenten hebben een leuk zakcentje bijverdiend. Uiteindelijk heb ik alle ingerichte webshops samengevoegd tot een webwinkelcentrum.
Tweedejaars studenten die in hun de keuzeruimte “de webshop” gekozen hebben kregen in ed laatste maanden als slotopdracht “ bouw op de webserver een demo-webshop, configureer deze en plaats 75 artikelen in de shop. Lijkt makkelijk, in de praktijk dien je als docent beslagen ten ijs te komen. Op één student na heeft elke student dit voor elkaar gekregen. Een prima prestatie.
Al het door mij opgeleverde lesmateriaal met bijbehorende opdrachten heb ik in ELO Fronter geplaatst. Incidenteel stond er wat data in m’n google drive.
Op deze wijze stapte ik in de ochtend met alleen mijn brood bij me op mijn fietsje. Hoefde nergens aan te denken..
Op school nam ik een kop koffie, vervolgens mijn laptop en stapte relaxed de klas in. Nu na een aantal weken vakantie voel ik me weer fris. Heb weer een hoop nieuwe energie en ideeën opgedaan. Het oppakken van de blogpen hoort daar ook bij.
Laat het nieuwe schooljaar maar weer komen.