Inzet van social media in mijn lessen

Mijn studenten zijn doeners. Die moet je niet te lang laten luisteren naar een verhaal. Woorden van galmen dan vrij snel het ene oor in en het andere oor uit.  Studenten kun je beter, na een korte instructie, een kortdurende en uitdagende opdracht geven. Deze gaan ze vervolgens het liefst op basis van een eigen idee uitwerken. Dit uitwerken lukt vaak prima door de inzet van social media.

Wat zijn social media?
Sociale media worden ook wel sociale netwerken genoemd. Het zijn online applicaties waarbij gebruikers zelf eenvoudig iets eigens kunnen produceren. Er hoeft dan niets vanuit je organisatie  ingeregeld te worden. Social media zijn veelal gratis of kennen een gratis proefaccount. Gebruikers kunnen vervolgens eenvoudig hun resultaten delen en met elkaar in verbinding staan. Vaak denk je bij social media aan facebook en twitter. Echter, er zijn ook social media voor het onderwijs. Denk aan het eenvoudig maken van een quiz, website, poster, enquêteren, etc. Op deze pagina tref je daar een fiks aantal voorbeelden van aan.

Onze studenten
Mijn eerstejaars studenten hebben, zoals ik al aangaf, moeite om lang te luisteren. Het zijn veelal doeners die niet gewend zijn om gestructureerd te werken. Verder hebben enkele studenten een beperking in hun wijze van leren. Ze genieten er allemaal van om in de klas hard te werken. Lekker alleen, of met z’n allen, een mooie prestatie leveren. Ze zijn erg gevoelig voor een compliment of een bevestiging. Hun opleiding  moet voor hen een echte leerbeleving te zijn. Uitdagend, creatief probleemoplossend, veel zelf uitzoeken en vooral levensecht. Studenten van nu hebben veel om zich heen wat hun aandacht vraagt. Zoals hun kleding, (online) relaties, werk, sport, telefoon en vaak een sloot aan berichten via whatsapp, twitter en instagram. Studenten van nu hebben ook met enige regelmaat schulden.

Inzet van Fronter
Fronter is binnen het Summacollege de elektronische leeromgeving. Fronter kun je prima gebruiken  als het digitaal vertrekpunt voor medewerkers en studenten. Studenten maken daarvoor gebruik van voor hen  actueel overzicht van vakken of opdrachten. Ook treffen zij daar hun digitaal lesmateriaal en nodige handleidingen aan. Ze kunnen in Fronter digitaal inleveren. De docent kan het werk online voorzien van een waardering. Verder krijgen studenten in Fronter hun persoonlijke nieuws en e-mail. Een voorwaarde is dan wel dat deze basis in Fronter vooraf op een goede manier ingericht is.

Navigatie

Mijn les
In mijn les probeer ik zo min mogelijk aan het woord te zijn. Voor een docent best wel moeilijk ;-). In mijn verhaal moet er zonder meer aandacht zijn voor de relatie met het latere beroep. In mijn geval de ondernemer van de toekomst. Bij de start van een opdracht is er met enige regelmaat te horen “klep dicht”. Dan gaan de kleppen van alle laptops dicht en eis ik alle aandacht op. Ik laat dan alle studenten via een beamer de opdracht zien. Voor studenten zijn de actuele opdrachten in Fronter meteen zichtbaar; een student hoeft daarvoor niet te zoeken. Dat is van groot belang.  Studenten vragen nadrukkelijk om deze vaste structuur van instructie en inrichting in Fronter, anders raken zij de weg kwijt. Verder licht ik met enige regelmaat toe wat de plaats is van een opdracht in de keten van opdrachten. Waarom is deze opdracht van belang. Wat is het nut ervan.

Opdrachten
Zoals ik al eerder aangaf vragen studenten om leerbeleving. Daar probeer ik waar mogelijk binnen mijn opdrachten voor te zorgen. Een kleine greep: studenten maken online (in animoto) een animatiefilm, deze plaatsen ze op youtube. Studenten maken een website (weebly.com) over social media applicaties en hun eigen gebruik. Ze maken speels kennis met het fenomeen webshop (online memory, puzzle en Quizen in Blubbr). Studenten maken een eigen video-cv en plaatsen deze op Youtube. Ze geven hun verleden en toekomst vorm via een persoonlijke website op Wix.com. Ze maken posters op smore.com over de Europese Unie. Alle eerstejaars studenten schrijven op hun eigen weblog (wordpress). Ze bouwen voor hun mini-onderneming een website maar ook webshops in WordPress.

Mijn persoonlijke ervaringen

Lees verder op "Summa blogt.nl",

 


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Captcha * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.