Laat de klas je lesinhoud mee managen en beoordelen

Drie weken geleden kregen mijn eerstejaars groepen voor het vak warenkennis een nieuwe opdracht. In deze opdracht waren alle studenten werkzaam bij een bedrijf wat klantenadviezen verstrekt op gebied van consumentenelektronica. Elk koppel van twee kreeg een klantcasus die vervolgens uitgewerkt moest worden. Er was 1 koppel student wat verantwoordelijk was als management. Zij dienden te sturen op de voortgang van alle studentkoppels. Tevens dienden de managers een online peerassessment beoordelingsformulier in google docs te bouwen. Zonder enige instructie van mijn kant stond het formulier na week al keurig klaar. Oef!beoordelings formulier_defVandaag heb ik de managers van de klassen weer aan het werk gezien. In alle rust werd er met diverse klasgenoten bijgesproken. Schitterend hoe managers in de dop sturen op voortgang van hun klasgenoten.  Daar kun je als docent niet tegenaan werken! Voorwaardelijk is wel dat er een sfeer heerst van wederzijds vertrouwen en een stuk tolerantie ten opzichte van elkaar.KlassemanagerIn november 2014 heb ik met de eerstejaars groepen een soortgelijke opdracht doorlopen. De klassen werden uitgedaagd om een klasse(n)maal te organiseren en uit te voeren.  Elke klas kreeg een vergoeding, er werden groepjes van drie of vier studenten gemaakt. Elk groepje verzorgde een deel van de maaltijd. Dit deel werd begroot en ingekocht. Tevens werd er door elke groep een presentatie over verzorgd. De maaltijd werd georganiseerd door het managementteam van de klas. Deze stuurde op voortgang en was verantwoordelijk voor de facilitaire kant van de zaak. het klassenmaal was bij de ene klas het groepsgewijs gourmetten van vlees en vis. De andere klas had een halal-hamburgerbakstraat gemaakt. Tevens werd er  kip en zelfgevangen forel gebakken.Bakstraat

Voor mij was de opdracht van de maaltijd best spannend; je denkt dat je als docent in control moet zijn. Dat het anders een bende gaat worden. Je eigen twijfel komt overeen met het gevoel van angst voor een hond die je niet vertrouwd. Zal die nou bijten of niet?hond met tandenHoe meer je als docent loopt te trekken aan een groep des te meer weerstand roep je op. Laat je de studenten vrij in vorm en uitvoering of niet. Geef je de ruimte aan zelfsturing binnen een groep? Mij is het onderwijs  mede door studenten laten managen tot op heden goed bevallen. Studenten pakken  de gekregen verantwoordelijkheid goed op. Zij geven aan: “voor ons als toekomstige managers een prima manier van leren.”

En daar ben ik het helemaal mee eens!


Reacties

Laat de klas je lesinhoud mee managen en beoordelen — 2 reacties

  1. Willem, echt een kranig stukje werk. Als we jongelui willen winnwn voor het MBO dan is dit een aanpak die past in deze tijd. Chapeau!

    Overigens: waarom horen we van onderwijskundigen zo weinig/niets over dit soort vernieuwende werkvormen? 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Captcha * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.