Om wat zicht te krijgen binnen de jungle aan digitaal leesmateriaal en bijbehorende systemen heeft Karel Werschkull zich hierin verdiept. Zijn boeiend relaas is te lezen in een tweetal berichten.
Koning in de klas Lang geleden was alles nog ‘goed’. De docent was koning was in zijn klas. Lesmateriaal was enerzijds afkomstig van uitgevers, en anderzijds van docenten die, werkend in de avonduren op hun zolderkamertje eigen methodes uitwerkten. De inzet van deze noeste werkers was boven elke twijfel verheven. De kwaliteit van het gemaakte materiaal echter lang niet altijd.
Kennis delen Het ontwikkelen van lesmateriaal is een tijdrovend en moeizaam proces. In de tijd dat methodes jarenlang meekonden was deze persoonlijke investering vaak toch de moeite waard. Momenteel veroudert kennis snel. Verder vraagt CGO een integrale aanbod van leerstof, die vaak uitstijgt boven de individuele kennis en vaardigheden van een docent. Samenwerken, kennis delen en voortdurend vernieuwen zijn nu de sleutelwoorden. Het internet kan hierin ondersteuning bieden.
Digitaal lesmateriaal Digitaal lesmateriaal komt voor in zeer uiteenlopende verschijningsvormen. De eenvoudigste zijn b.v: weblink-verzamelingen, Word-documenten, Powerpoint presentaties of video-fragmenten. Andere vormen zijn o.a: simulaties, educatieve games (serious games), Webquests of interactieve webcontent (een mix van de genoemde vormen). De laatste tijd begint er ook lesmateriaal voor smartphones beschikbaar te komen.
Distribueren lesmateriaal In de begintijd (1990) hadden veel docenten een verzameling floppies (U weet wel) met digitaal lesmateriaal voor eigen/klassikaal gebruik. De inzetbaarheid en het rendement van digitaal lesmateriaal neemt echter toe als het eenvoudig gedistribueerd kan worden. Bij de opkomst van de eerste Elektronische leeromgevingen, werden deze dan ook vrij snel als distributieplatform voor digitaal lesmateriaal ingezet. Houden wat je hebt was toen echter nog volop het devies. Delen met collega’s of zelfs met andere scholen was bepaald niet gangbaar. Een van de gevolgen van CGO was, dat dit starre denken doorbroken werd. Je moest wel samenwerken.
Zoeken, vinden, metadateren Het zoeken en vinden van informatie wordt steeds belangrijker. Een voorbeeld is de zoekterm ‘Paris Hilton’. Gaat dit over een hotel in Parijs, of over een blonde wispelturige dame? Metadata (sleutelwoorden, gegevens over gegevens) maakt informatie vindbaar. Bij het ontwikkelen van digitale leerstof wordt het toevoegen van Metadata steeds belangrijker. Zonder metadata is lesstof onvindbaar en dus onbruikbaar.
Edurep en Entree Kennisnet heeft een belangrijke rol gespeeld bij het stimuleren van de ontwikkeling van open lesmateriaal. Daarnaast heeft Kennisnet bijgedragen aan de ontwikkeling van standaarden voor SCORM en Metadata. Verder heeft Kennisnet Edurep en Entree ontwikkeld. Edurep is een Repository: een databank die gegevens bevat over de plaats waar digitaal lesmateriaal is opgeslagen. De databank bevat dus niet het educatieve lesmateriaal zelf. Dat is elders opgeslagen. Entree maakt het mogelijk om met een account toegang te krijgen tot wachtwoord-beveiligde websites met digitaal lesmateriaal. Dit maakt de toegang voor gebruikers transparant. Ze hebben niet steeds een ander wachtwoord nodig. Fronter wordt deze maand (april) aangesloten op Edurep en Entree.
Op naar deel 2.