De digitale dans om de student.

Binnen het MBO bestaan een groot aantal digitale begeleiding, volg- en content omgevingen.
Een kleine greep:  connect, spring, elobase, elomode, learningboxhorecavakpunt, consortiumportfolio, studiemeter, competentiemeter, taalblokken, talents, coflex, exactbve, bencompetent, etc.
Daarnaast hebben veel ROC's een eigen ELO (fronter, natschool, its learning, portfolio4 U, usw). Verder zijn diverse ROC's zoekend naar een applicatie om een student op grond van de nieuwe kwalificatiedossiers te volgen op zijn individuele leerroute (dbs, educator, rovict, edictis, magister, planning & scores, etc). Ook hebben we nog applicaties voor presentieregistratie (oa: simacpresto), stagematching en stagebegeleiding.

Digitaal koppelen en met elkaar communiceren kunnen de diverse applicaties allemaal. In de praktijk blijkt het door een breed scala aan (on)mogelijkheden vaak uit te draaien op een erg langdurige aangelegenheid.

Mocht je als een student over willen stappen van de ene studierichting naar de andere dan doemen vaak accountproblemen bij uitgeverijen op. Een persoonlijk account is in de klas nodig om bv. de opdrachten (die automatisch nagekeken worden) te kunnen maken. Zo'n account is veelal een jaar geldig. Een boek verkopen is makkelijk maar een digitaal persoonlijk account doorgeven is een lastige zaak.
Digitaal lesmateriaal is er te over maar dan vaak wel met een prijskaartje. Een prijsgarantie voor 5 jaar gelijk aan die van de energiebedrijven tref ik op dit gebied nog niet aan.
Mocht je als ROC daarnaast met een laptop aan de slag willen voor het plaats en tijd onafhankelijk leren? 
De opleidingen worden als je niet oplet op termijn onbetaalbaar!

Kortom, wat een verrijking zou moeten zijn voor het onderwijs levert in de praktijk een chaos aan applicaties op met een fiks aantal dringende belangenorganisaties en leveranciers.

Het CGO en de begeleiding stelt de student centraal.
Als je niet oplet zal deze begeleiding verscheurd worden door het inzetten van (te) veel volg- en onderwijsapplicaties rondom die ene student.

 

Het is met name nu de tijd voor bestuurders van belang om voor student en organisatie de juiste keuze te maken.
Ik wens ieder succes met het maken van die keuze.


Reacties

De digitale dans om de student. — 2 reacties

  1. Beste Willem,

    Deze wildgroei moeten we natuurlijk niet hebben. Wel moeten we ervoor waken dat we als ROC geen (digitale) uitgeverij gaan worden. Je zal dus voor content (niet voor registratie!) vaak ook andere partners nodig hebben met specifieke expertise (ICE voor TOA, … voor rekenen, enzovoort). En aangezien deze expertisepartners niet meer met boeken werken in deze tijd, zul je toch deze digitale content moeten toelaten!

    Groet,
    Bert Geelen

    • @Bert,
      mee eens, echter de plaats van de

        registratiegegevens

      zie ik allemaal in Fronter of in Planning & Scores thuis horen.
      Dus niet verdeeld over diverse andere omgevingen
      Anders raken we het zicht kwijt.
      Groet Willem

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Captcha * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.