Ongeveer een maandje geleden hebben we vanuit de Post HBO opleiding e-Learning van Fontys een bezoek gebracht aan Bright Alley te Utrecht. In de weken die volgden ben ik erg druk geweest met het project: “de uniforme inrichting van Fronter”. Fronter is de elektronische leeromgeving die in gebruik is bij het Summa college. Nu het wat rustiger is heb ik de tijd om een blogpost te maken van dit leuke bezoek.
Jeroen Kelder http://www.linkedin.com/pub/jeroen-kelder/1/222/b5b e-Learning consultant van Bright Alley is vanavond onze gastheer.
Samen met Amarens Bakker http://www.linkedin.com/in/amarensbakker neemt hij ieder mee naar de wereld van Conclusion en Bright Alley.
De uitdaging van beiden is het vertalen van klantvragen naar een oplossing, een leuke afwisselende en uitdagende klus. “Definieer een oplossing met een passend concept en passend bij de beschikbare resources. Tijdens een kop koffie wordt er allereerst gesproken over het werken en de werkomgeving binnen Bright Alley en Conclusion (http://www.conclusion.nl/). Een werkomgeving met voldoende te eten, veel spiritualiteit en muziek. Het gebouw en bijbehorende aankleding is uniek te noemen.
Bright Alley maakt campagnes voor grote multinationals zoals Tele 2, verzorgt opleidingen en HR trainingen maar heeft ook een tak op gebied van online leren. Op de website van Website Bright alley, (http://www.brightalley.nl ) staat de ondersteuning van organisaties op gebied van online leren centraal. De online learning tak heeft 60 medewerkers met verschillend expertise. (http://www.brightalley.nl/brightalleyweb/#url=BrightAlley/Onze mensen.aspx ) De klant levert de inhoudsexpertise aan. De grootte van het bedrijf is tegelijkertijd het unieke. (we kunnen alles aan). De kracht zit in het vertalen tot een compleet didactisch e-Learning concept. Vanuit dit concept stelt Bright Alley een business case op. Ze definiëren vervolgens de leerdoelen en maken zelf bijbehorende content. De ontwikkelde content dient een afwisselende vormgeving te krijgen gestyled met de look & feel van de klant. Het bouwen en test en acceptatie traject verloopt vaak via rapid prototyping. Samen met de klant snel in gezamenlijkheid bouwen naar een resultaat toe. Aan het einde van het traject kan men dan een feestje vieren i.k.v. opgeleverde prestatie. Van start tot einde moet je snel rekening houden met een tweetal maanden. Verder is een investering van een 200 uur vanuit de klantzijde reëel te noemen. Eis je aandacht van de klant op in een meegaande werkwijze. Schrijf vooraf op wat het aan uren kost om de inhoud te beschrijven.
Amarens vult aan: ROC Deltion wordt geholpen om efficient e-learning content te ontwikkelen. Er worden templates gedefinieerd, twee modules gemaakt en een blended learning concept gemaakt. ROC Deltion kan op deze wijze in huis een e-learning ontwikkelstraat gebruiken om eigen materiaal te ontwikkelen.
Jeroen laat diverse klantoplossingen zien. Bijvoorbeeld een training gemaakt voor C1000. Mocht je meer willen zien? De website van Bright Alley staat bol van klantoplossingen.
Bij Bright Alley kent men een drietal gradaties wat betreft kostengebied
- Level 1: beperkte interactie, 15.000-25.000€
- Level 2: extensieve interactie, 25.000-50.000€;
- Level 3: complexe interactie, 40.000-200.000€.
Voorbeelden van level 3 zijn gaming en interactive mobile learning. (bv: https://www.oibchallenge.nl/) Is de core van de game engine al beschikbaar (bestaat er dus al zoiets) dan valt het onder het level 2 qua kosten.
Het was een leuke ervaring, eens een keer bij de grote jongens in de keuken kijken…