Enige tijd gelee, tijdens de vierde masterclass van de opleiding inbound marketing, stond bloggen op de agenda. Bloggen werd daar toen besproken als deel van contentmarketing. “ Hoe laat ik mijn klanten op een authentieke wijze weten dat wij een van de betere zijn.” Binnen het Summacollege zijn studenten, collega’s, oudstudenten aan het bloggen op Summablogt. Laat de buitenwereld op een authentieke wijze weten wat je doet en hoe je dit doet. Een nieuwe “onderwijs”verkoopstrategie binnen het Summa college oftewel de aanpak van inboundmaketing. Een collega vroeg me van de week: ’Goh, jij blogt, dat wil ik ook gaan doen. Dat wil ik, voor mezelf en eventueel op Summablogt, oppakken. Kun je me niet wat tips geven?’ Ik heb beloofd om er een blogpost over te schrijven.
Veel versus weinig schrijven
Edwin Vlems, die enkele weken geleden de masterclass verzorgde schrijft blogposts. Dat doet hij op zijn eigen site ( metaalmarketing http://metaalmarketing.wordpress.com/ ).Tevens ook doet hij aan gastbloggen. Op diverse blogpagina’s verschijnen zijn schrijfsels Oa: marketingfacts (http://www.marketingfacts.nl/berichten/het-echte-verhaal-achter-manutan ), bouwkennisblog en inbound industry. Mij gaat dat dat niet lukken. Als je groepen studenten dagelijks meeneemt in hun leren, spreek je meer dan dat je schrijft. Daarnaast ben ik druk doende met onderwijsinnovatie en de inzet van ICT, dat is bij elke applicatie een hoop uitzoekwerk. Veel bloggen lukt me daarom niet, logisch toch?…;-)
Blogtips
Edwin gaf tijdens de masterclass diverse tips. Een blog schrijf je veelal in een uurtje, in weinig tijd heb je snel een groot effect.
- Regelmatige blogpost zorgt voor een hogere score bij google. (meer verwijzingen en een hogere ranking)
- Blogposts zijn eenvoudig te delen via social media,
- Blogposts kennen een lange termijn effect; nu schrijven, later via vindbaar zijn.
- versterkt thought leadership,
- een glijbaan naar jouzelf en je bedrijf.
De ideale blog is:
- Concreet
- Uitvoerbaar
- Herkenbaar, menselijk geschreven.
- Urgent
- Visueel
- Oplossingsgericht
- Vermakelijk
- Definitief
Schrijf vanuit het publiek
- Inspiratie komt van buiten
- “begin gisteren toen….”
- Schrijf minimaal ‘de basis’
- Zoek een proeflezer
- Schrijf ‘verhalend’
- Wees authentiek: schrijf zoals je praat
- Schrijf authentiek (fase 1), scan daarna commercieel (fase 2) en pas, indien nodig, aan
Denk ook aan:
Ben niet perfectionistisch; dat kost veel te veel tijd. Zorg voor veel witregels; gemiddelde leestijd is 7 minuten. Maak je tekst beter leesbaar: maak structuur (kopjes en lijstjes), gebruik veel afbeeldingen en video, dat is appetijtelijk voor je lezers. Verder citeer netjes. Maak gebruik van tags (vooraf in te vullen zoekwoorden). Wellicht kun je gastbloggen, maak in dat geval links naar je eigen blog. 😉
Opening van een blogpost
Het begin van een post is vaak wat complexer. De titel en eerste paragraaf bepalen voor de mensen die blog willen lezen (is het concreet, bevat het emotie), Mogelijk dat je de helft van de tijd aan de eerste paragraaf gaat besteden. Je titel dient sowieso een keyword te bevatten, tevens uniek en concreet te zijn.
Happy blogging!