Dag 6 : Educause dag 2 – vervolg –

The un-conference, een intercollegiaal overleg, Orlando 30 oktober jl.

Deelnemers aan het overleg;
het Drenthe College, Willem Karssenberg (ICT-beleidsmedewerker)
ROC de Leijgraaf, Marc Veldhoven (vzt. CVB)
• ROC de Leijgraaf, John Schobben (directeur dienst Onderwijs & Ontwikkeling)
• ROC de Leijgraaf Josine Fontrodana (docent)
• ROC de Leijgraaf Patrick School (docent)
KPC Marionette Vogels (organisatieadviseur)
ROC Eindhoven, Willem van Dinther (projectleider E-learning)
• ROC Eindhoven, Cor Konings (adjunct-directeur)

In een open “a titre personnel” gesprek worde de “do’s en don’ts” van de implementatie van digitaal ondersteund competentiegericht onderwijs besproken.
De heterogene samenstelling van de gespreksgroep heeft verschillende gezichtspunten van soms hetzelfde implementatietraject opgeleverd. Gedurende het gesprek geeft dit een onverwachte meerwaarde omdat enerzijds een vorm van “bedrijfsblindheid” tussen professionals wordt voorkomen en anderzijds “windowdressing” achterwege blijft omdat de gebruikers direct respons geven.
Doelstelling van het overleg is de stand van zaken van de digitale onderwijs ondersteuning met elkaar te delen en waar mogelijk leren van elkaars ervaringen. Tevens is de wens uitgesproken op korte termijn een miniconferentie te organiseren met als doel implementatie- ervaringen met elkaar te delen. Liefst op gebruikersniveau en diensten niveau (dienst onderwijs / dienst ICT). Met name de analyse van gemaakte fouten en de ervaringen van de gebruikers kunnen bijzonder waardevol zijn bij de implementatietrajecten. Te vaak zien we presentaties met louter succesverhalen zonder de “lessons learned”.

Stand van zaken bij de Leijgraaf:
Er wordt geëxperimenteerd met twee verschillende ELO’s, eind mei 2009 zal beslist worden welke ELO ingevoerd gaat worden. De inrichting van de ELO wordt door de gebruikers gedaan, de structuur wordt niet top-down voorgeschreven. De basis is voor alle opleidingen het onderwijsmodel van de Leijgraaf (de ballenbak). Er wordt gefocused op docent- en teamontwikkeling.

Stand van zaken op het Drenthe College:
Het Drenthe College is druk doende een leermanagementsysteem (Educator) en Magister in te richten. Beide trajecten lopen naast elkaar, op dit moment is er weinig ervaringen te delen. Wellicht is er veel te halen bij de ROC’s die al verder gevorderd zijn in het implementatietraject zodat van eerdere ervaringen geleerd kan worden.

Stand van zaken ROC Eindhoven:
ROC Eindhoven is ver gevorderd met de implementatie van Fronter, Planning en scores en de geautomatiseerde aan- en afwezigheidregistratie. De volgende vragen die nu naar voren komen zijn op welke wijze extern geregistreerde studentresultaten in P&S komen. Daarnaast hoe het flexibel leren georganiseerd moet worden en hoe we dit elektronisch kunnen gaan inregelen.
Aan het einde van het overleg is een korte presentatie m.b.t. het aan- en afwezigheidregistratie gegeven.

Afspraak:
Op termijn organiseert ROC Ehvn een miniconferentie met als hoofdthema “do’s and don’ts bij de implementatie van digitaal ondersteund onderwijs” Mark Veldhoven onderzoekt de mogelijkheid tot financiering via MBO 2010.


Reacties

Dag 6 : Educause dag 2 – vervolg – — 1 reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Captcha * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.