De digitale boekentas – deel 1: hardware

In de laatste  week voor de kerstvakantie stapte collega  Irma Rabelink mijn kantoor binnen met de vraag: hoe hebben jullie op de school voor Handel & Marketing  in 2005 het werken met laptops en digitaal lesmateriaal georganiseerd?  We hebben daar samen wat tijd aan gespendeerd.  Twee dagen later lag een e-mail binnen met een soortgelijk  verzoek van een andere collega binnen ons ROC. In de laatste vakantieweek kwam er over de laptop en Fronter wederom wat vragen binnen.
“Dan maar op de weblog”: dacht ik.  Daar kan ieder alvast wat basisinformatie bij elkaar schrapen.

Na enig zoeken op het web zijn er op dit moment diverse landelijkelopende initiatieven om de inzet  van laptops in het onderwijs in beeld te brengen. Maaike Stam van ROC van Amsterdam is in opdracht van Kennisnet daar druk doende mee.  Wilfred Rubens van Gilde opleidingen en Anneth Smith van ROC  NOVA College doen verslag op hun weblog. Van harte aanbevolen.

In 2005 was de school voor Handel & Marketing  de eerste school voor middelbaar  beroepsonderwijs die  met behulp van laptop en een draadloze infrastructuur het onderwijs  ondersteunende.  De laptop had destijds de naam  “digitale boekentas” gekregen.
Zo een digitale boekentas dient analoog aan een lederen boekentas stevig te zijn, “stiksels op orde” en voorzien zijn van stevig sluitwerk.
Dit levert gelijk aan een verplichte aanschaf van een echte boekentas meteen al discussie op.
Wat zijn standaardeisen en wat is een vrije keuze.
Een kleine greep van dilemma’s die we destijds hebben  besproken:

  •  Merk versus  kloon,
  • OS; Windows,  Mac, Linux
  • Specificaties tav het te ondersteunen wireless protocol  802.11A, 802.11B, 802.11G, (het latere 802.11N)?
  • garantie: On-site, pick-up and return en carry-in
  • Financieringsmogelijkheden.
  • verplichte of een vrije leverancierskeuze.

Een aantal uitgangspunten die in de loop van de tijd hun nut hebben bewezen.

  • ROC Eindhoven verzorgt onderwijs en is geen laptopleverancier.
  • Een student kan een laptop aanschaffen waar hij / zij wil.
  • Hij / zij is dan ook zelf verantwoordelijk voor de bij behorende garantie.
  • Minimale eis: het te ondersteunen wireless protocol van de laptop: 802.11G
  • Optioneel is een WPA2 gegevensversleuteling.

Alle overige zaken zoals software, brander, geheugen,schermgrootte , usb stick, kensington kabel, muis, tas, etc zijn aan de student. De school geeft hierover een duidelijk  advies af aan ouders en studenten. Het advies bevat een generieke omschrijving van hard- en software om tijdens de opleiding een mogelijke probleem op digitaal gebied te voorkomen.
Het ROC probeert verder met een aantal leveranciers tot een passende aanbieding voor studenten en medewerkers te komen voor een  optimale prijs/prestatie. Een scherpe prijs kan gemaakt worden op basis van een verwachte meeromzet.

Alle medewerkers worden voorzien van eenzelfde laptop conform eisen dienst I&A ROC Eindhoven.
Gedurende het schooljaar is er bij de School voor Handel & Marketing een laptopservicedesk voor alle student en medewerkers beschikbaar.
Ieder kan terecht ongeacht merk of type. De laptopservicedesk wordt bemand worden door een student van de school voor ICT. 
Een prima stageplaats.

Heb je als student toch onverhoopt stukken aan je laptop die niet door de servicedesk te verhelpen zijn?
Een laptop met on-site garantie betekent indien nodig reparatiewerkzaamheden op school.
Als je dat als organisatie toestaat, ben je flexibel en duidelijk naar je studenten toe.
Je verzorgt onderwijs en bent geen laptopleverancier.

zp8497586rq

Reacties zijn gesloten.