Op 1 januari 2010 treedt de aangepast Wet Kinderopvang in werking. Eén van de grootste wijzigingen in deze wet is het feit dat gastouders vanaf die datum moeten voldoen aan opleidingseisen vastgesteld door het Ministerie OCW. Gastouders die het diploma Helpende Zorg en Welzijn niveau 2 (of een vergelijkbare opleiding) niet hebben kunnen aan deze eis voldoen door of een opleiding te gaan volgen of een Erkenning van Verworven Competenties (EVC) te behalen om zo hun competenties zichtbaar te maken, te waarderen en te erkennen.
De Tweede Kamer houdt op op een nog te kiezen tijdstip een spoeddebat over de deskundigheidseisen gastouderopvang. VVD, GroenLinks, CDA en SP willen dat er nog voor het kerstreces wordt gesproken over de nieuwe regels, omdat zowel opvangouders als vraagouders niet zouden weten waar ze aan toe zijn.
Landelijk is men druk doende om gastouders en gastouderbureaus over de te nemen stappen goed te informeren. Bureau Kwaliteit Kinderopvang (BKK) heeft op 4 december een lijst van aanbieders van de certificeringsprocedure goed gastouderschap bekend gemaakt. Ook ROC Eindhoven staat op deze lijst van de landelijke aanbieders.
Om huisbezoeken door assessoren in te plannen, het evc-traject te volgen en om overzicht over de voortgang te houden blijkt ondersteuning mbv ICT noodzakelijk.
Met Peoplesoft als bronsysteem, Navision voor financiële afhandeling, Fronter voor communicatie en portfolio-opbouw en Planning & Scores voor de planning en logistieke afhandeling van de huisbezoeken en het compleet monitoren van het evc-traject zou het moeten gaan lukken.
In Fronter is al een aanzet gemaakt om het portfolio met gastouderbestanden te kunnen vullen. Planning & Scores kent reeds een gastouderschool waar alle gastouders en assessoren ondergebracht gaan worden. Een scholing voor assessoren rondom de benodigde ICT ondersteuning is reeds ingepland.
Projectmanager Linda van Ommen van de School voor Welzijn, Cultuur en Onderwijs heeft er in het voortraject een hele klus aan. Naast ondersteuning mbv ICT zijn het werven van personeel, het inrichten van communicatie rondom het project, inregelen van financiële afhandeling, sluiten van contracten, inregelen van een projectadministratie en organisatie van de planning mbt huisbezoeken belangrijke aandachtsgebieden. Ga er maar eens aan staan!
Het wachten is nu op de overheid om duidelijkheid te geven over de eisen en het te lopen traject.
Linda en haar projectorganisatie werken ondertussen gestaag verder.