Geslaagd!

Op dinsdagavond 18 juni 18:00 uur is het dan  zover. De afronding van de post HBO opleiding e-Learning bij Fontys is een feit. Enige dagen vooraf heb ik van Marcel via de mail een sein gekregen: Alles op orde, eindoordeel is : “goed”.  Geeft best een lekker gevoel, klaar te zijn. Deze avond zien de cursisten elkaar na een langere tijd weer. Even weer de tijd om bij te kletsen: “Hoe is het, alles ok?” Om 18.00 uur opent Marcel de avond, heet de diverse gasten welkom. Vanuit het Summa college zijn Olaf van Nugteren en Hans van Brussel aangesloten als mijn secondanten. Leuk! Verder weet Marcel te melden dat hij het afgelopen jaar een erg fijn traject gelopen heeft met de groep. Ik denk dat dit klopt, echter ook een vice-versa verhaal is. Toch?

Susanne Rietbergen  en Jolanda Schonewille van Wegener trappen af. Ze willen er snel mee klaar zijn. Vandaar. Susanne en Jolanda nemen ieder mee naar een heuse e-academy die bij Wegener gebouwd en ingericht is. Medewerkers krijgen bij Wegener de ruimte  om zich digitaal te ontwikkelen via een electronische leeromgeving. Van niets tot iets is in 4 maanden de academy.wegener.nl gebouwd. Belangrijkste leerpunt is het nog meer meenemen van de organisatie. Meteen na de presentatie krijgen Susanne en Jolanda het certificaat uitgereikt.

Marjan de Jong geeft een presentatie over de webbased applicatie Q-stream . Deze omgeving zal ingezet worden om weggezakte kennis van verzorgde masterclasses op te halen in het ziekenhuis.In een korte tijd wordt een korte cursus in elkaar gezet. Diverse collegae volgen de beschikbare cursussen. Ervaringen? Een hoog leerrendement, snel in te richten, toegankelijk, te veel mail voor cursisten, intensief te beheren.

Arno Smits en Niels van Toor gaan binnen Teleperformance de medewerkers meenemen in het gebruik van e-learning. Ze hebben, zoals het zich laat aanzien, een e-Learning module gebouwd in de leeromgeving Educatienet. De module is voor HRM ontwikkeling.

Marije Voorhaar en Adri Dekker hebben binnen de basiscursus verslavingszorg de blauwdruk voor een module gamen gebouwd. Er komen steeds meer jongeren die in de problemen komen door gameverslaving. Games als World of Warcraft kennen een hoog verslavend karakter. Als er thuis geen rem op gezet wordt is de kans aanwezig dat de jongere verslaafd aan het spel raakt en ontspoort. Marije hebben een opzet en leerdoelen gedefinieerd.

Ed van de Bosch neemt ieder mee naar zijn basisschoolgroep met hoogbegaafde kinderen. Met de inzet van bij-de-tijdse hardware (helaas zonder wifi) maakt elk lid van de groep een eigen kunstwerk. Eerst naar een beeldenpark, ontwerpen zien en een ontwerp maken. Aansluitend een prototype bouwen en vervolgens een powerpoint van het doorlopen proces maken. Ed maakte elke week een foto van de voortgang, gaf ruimte en maakte gebruik van de TASC cycle. Voorwaar een knappe prestatie met een groep van 8 jarigen.

Mirjam Fransen , Fontys opleiding financieel management geeft een kijkje in de keuken van haar afdeling van Fontys. Er is tijdens een heisessie een mooie onderwijsvisie gedefinieerd. Met een sharepointomgeving die momenteel binnen Fontys beschikbaar is kan Mirjam niet uit de weg om de visie vorm te geven. Een inrichting in een andere ELO wordt ook niet voor haar ingericht. Ze eindigt met de slogan: schaf nou eens een ELO aan. Dan kunnen we tenminste vooruit.

Arnoud de Jong van het Moller Lyceum verteld hoe zij aantrekkelijk onderwijs willen gaan verzorgen. Een nieuwe directeur  wil iets doen aan het teruglopend  studenten aantal. ICT infrastructuur , de didaktiek, desskundigheid van docenten en beschikbaarheid van digitaal lesmateriaal is voorwaardelijk voor digitaal ondersteund ondewijs. Hij heeft een handreiking gemaakt voor alle medewerkers van het Moller Lyceum. Hopelijk is die volgend jaar goed bruikbaar?

Tijd voor digitaliseren? Roland van Elst, Welzijnscollege, Blackboardcoordinator van ROC Midden Nederland, geeft zijn visie op digitaal leren. Iets anders dan een digitale bak gevuld met data. Hij heeft een webinar verzorgd met Scribblar, een gratis webinar tool. Helaas ondersteunde het pakket geen webcam. Roland deelt met ieder zijn ervaringen waarbij hij stelt dat het element hart, het meemaken en emotie nadrukkelijk een deel van e-Learning dient uit te maken.

Jo Geesink, deelt de ervaringen van het maken van een cursus bedrijfshulpverlening bij Sevagram. Hoe kun je mensen binden en boeien, hoe ga je die scholen. Het scholingsmateriaal is gebouwd. het traject doorlopen met een proefgroep is er wegens een reorganisatie bij een collega organisatie nog niet van gekomen.

Roxanne Manuhutu, skilllab coordinator en elo beheerder van het Albert Schweizer ziekenhuis heeft samen met collegae een e-module gemaakt: "de reanimatie van het ongeboren kind". Ze zijn gestart met het maken van een raamwerk met de inhoud waar alle inhoudsdeskundigen naar gekeken hebben. Vervolgens is er een storyboard opgeleverd wat weer door ieder bekeken is. Aansluitend is er opgenomen en foto's gemaakt. Goed bronmateriaal is essentieel. De e-learning module is gebouwd en heeft veel kruim gekost. Na een evaluatie die te veel tijd kost is ie nu klaar. In de toekomst wat meer blended maken is nog het devies.

Ik ben de hekkensluiter van de avond. Mijn presentatie heb ik op video opgenomen. Aan het einde heb ik een animatie, gemaakt met het online pakket videoscribe, toegevoegd.De presentatie is hieronder te zien.

Als afsluiting van de avond is er een groepsfoto gemaakt die hieronder te zien is. Door er op te klikken opent zich het origineel in een nieuwe pagina. Mocht je willen, dan kun je die op dat moment downloaden.

Groep post HBO opleiding e-Learning 2012-2013

Nu op naar mijn volgende uitdaging op gebied van digitale informatievoorziening in onderwijs. Ik ga het komend jaar op zoek wat werkelijk werkt met ICT en echte studenten. We gaan weer eens echt de klei in, back to basics.

Op deze blog zal ik mijn ervaringen delen. Vooralsnog eerst wat vakantie vieren, ben ik wel aan toe….


Reacties

Geslaagd! — 8 reacties

  1. Hallo Willem,

    hartelijk dank voor de prominente profilering van ons Wegener verhaal! Leuk dat je dit weer gedeeld hebt en hopelijk tot ziens!

    Jolanda

  2. Gefeliciteerd! Ik hoop dat er ook voor de nu opgestarte editie weer een blogger opstaat die elke keer zo uitvoerig verslag doet van de cursusavonden. Als gastdocent die er elk jaar maar één avond bij is heb ik er in ieder geval veel aan gehad. Het gaf een mooi beeld van waar jullie mee bezig waren. Dank!

    • Pierre, dank!

      Leuk om te lezen dat ook jij er meerwaarde aan gehad hebt.
      Alle goeds,

      Groet!
      Willem 

  3. Hoi Willem,

    het was inderdaad een mooi jaar en een leuke groep. Ook een compliment voor onze docent Marcel want daardoor werd het ook een succes is geworden.

    Persoonlijk heb ik veel geleerd en weet nu dat er nog veel te leren is 🙂

    Ik wens iedereen veel e-learningplezier en wie weet zien we elkaar nog eens ergens.

    Groeten Jo

    • Hoi Jo,

      Zoals de Belgen zeggen: “Zeker en vast”
      het ga je goed,

      Ik zie je!
      Groet,
      Willem 

  4. Hoi Willem,

    Dank je wel voor je trouwe verslaglegging van o.a. alle lesavonden van de Fontys post hbo-opleiding. Mooi en goed gedaan.

    Het was een groot plezier om met jou en de andere deelnemers in zo'n redelijke intensief opleidingstraject te zitten en voor mij als hoofddocent was het erg gaaf om alle resultaten te mogen zien!

    hartelijke groeten en ik hoop je nog eens te treffen!

     

    Marcel de Leeuwe

    • Hoi Marcel,

      Dank voor bericht en de prettige wijze van samenwerken in het afgelopen jaar.

      Reken maar dat we elkaar nog treffen.
      Alle goeds,


      Groeten,
      Willem

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Captcha * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.