et jaar 2009 is omgevlogen, 2010 staat al weer te trappelen.
Een terugblik op 2009 laat een bewogen jaar op gebied van ict en onderwijs binnen het MBO zien. Algemeen landelijk: wikiwijs, marktplaats MBO, Parell, opleveren van Triple A stukken etc. Binnen ons eigen instituut: een vernieuwde inrichting van het draadloos netwerk , nieuwe website, inzet van umpc's, digitale intake, nieuwe openingspagina Fronter, digitale presentieregistratie, hetzelfde wachtwoord voor meerdere applicaties. Alles in het teken van verbetering en efficiëntie voor het onderwijs.
Het onderwijs op gebied van taal en rekenen zal het komend schooljaar ook een verbeterslag kennen. Website mbo 2010 meldt de Invoering referentieniveaus in het mbo
De onderstaande referentieniveaus zijn vastgesteld voor het mbo en worden vanaf studiejaar 2010/2011 opgenomen in alle kwalificatiedossiers. N.B. De referentieniveaus gelden ook voor eindtermendossiers.mbo-1 mbo-2 mbo-3 mbo-4
Nederlands 2F 2F 2F 3F
Rekenen/Wiskunde 2F 2F 2F 3F
Mbo-instellingen richten hun onderwijs en examinering op deze referentieniveaus voor studenten die vanaf studiejaar 2010/2011 met hun opleiding beginnen.
In opdracht van het Steunpunt taal en rekenen mbo heeft Actis Advies een inventarisatie gemaakt van het aanbod aan leermiddelen, toetsen, volgsystemen, nascholing en (beleids)ondersteuning op het gebied van taal en rekenen in het mbo.
Het document geeft diverse mogelijkheden aan volginstrumenten die via webomgeving na inlog te gebruiken zijn. Het examineren bij niveau 4 is zal mogelijk zijn via centraal ontwikkelde digitale examens, waardoor meerdere afnamemomenten per studiejaar mogelijk zijn. Voor de slaag-/zakbeslissing voor mbo-4 geldt dat studenten voor de examens Nederlandse taal en rekenen slechts één 5 mogen halen.
Regelmatig veroorzaakt zo een een kleine verandering in een onderwijsinrichting een berg aan communicatieve ruis. Veelal zijn diverse opvattingen en bijbehorende inrichtingen van goed onderwijs daar debet aan. Binnen Planning & Scores proberen we daar eenduidig mee om te gaan. Alle gestelde eisen aan een opleiding zijn te zien als snijpunten binnen een set van matrices (KD, taal, rekenen, LLB). Zo kan een loopbaanbegeleider eenvoudig studievoortgang vaststellen op basis van het aantal behaalde eisen. Daarnaast is een gecombineerd overzicht op gebied van verzuim, bpv, en notities van collega’s mogelijk.
Het is wenselijk om de resultaten van bovengenoemde digitale examens voor instituten die MBO verzorgen beschikbaar te stellen. Het achterliggende doel is een compleet integraal overzicht genereren op gebied van ontwikkelingsgerichte en kwalificerende beoordelingen.
Het zou een goede zaak zijn als beleidsmakers besluiten nemen rondom onderwijskundige aanpassingen waarbij ze tevens rekening houden met de weerslag ervan op de bijbehorende pedagogische administratie. Het wettelijk totaal aantal voorgeschreven matrices en bijbehorende coderingen maakt het er voor student en medewerker niet gemakkelijker op.
Wellicht is het terugdringen daarvan iets voor de goede voornemens in 2010?
Ieder fijne kerstdagen en een goed 2010 gewenst!
Pingback: Betrokkenheid en beleving « CGO werkt!