In de komende jaren zal handel drijven via het internet een steeds verdere vlucht nemen.Het is van belang dat het handelsonderwijs snel stappen zet om bij-de-tijd onderwijs met digitaal zakendoen te verzorgen. Ik ben druk doende om een basis voor digitaal zakendoen te bouwen. Op dit moment mag ik een tweetal groepen rondom “de webshop” begeleiden. Ik verwacht dat er over enige tijd zo’n 40 webshops online zullen staan.
“Learning by doing”
Binnen Summa Business is het van belang dat de student op basis van ervaringsleren zijn onderwijs geniet. In het onderwijsaanbod tref je in het eerste leerjaar in diverse praktische “doe-opdrachten” aan. In het tweede leerjaar runnen studenten een mini-onderneming en een zelfgebouwde webshop. Het inrichten, beheren en handel drijven via zo’n webshop is een prima opdracht om te leren door te doen.
Opzet van webshop
Om studenten daadwerkelijk met een webshop te laten oefenen resp. handel te laten drijven is een webserver, een webapplicatie met daarin een e-commerce module en goederen nodig. Een student vult in samenspraak met een zogenaamde dropshipper een webshop.
De dropshipper levert daarvoor de benodigde clip-art (plaatjes van de handel) en prijzen aan. Bij een daadwerkelijke bestelling ontvangt de dropshipper de klantgegevens en bijbehorende betaling. De dropshipper stuurt de bestelling naar de klant en zorgt voor de after-sales. Een klein percentage van de omzet is voor de student. Hierdoor blijft de student scherp op zijn eigen shop.
Help onze studenten aan handel
Onze studenten hebben op dit moment behoefte aan handel voor hun te vullen webshops. Ik nodig dan ook dropshippers met een groot assortiment uit om zich te melden bij Summa Business. Voor nop wordt er een webwinkel gebouwd. Pas na een akkoord vanuit dropshipper en student gaat de shop live. Een goed renderende webshop met bijbehorende domeinnaam kan een student meenemen en deze samen met de dropshipper zelf verder exploiteren.
Levensecht onderwijs; wie doet er vanuit het bedrijfsleven mee?