Het CVI-congres in een notedop

14 April Het CvI Congres heeft iets van een reünie. Overal oude en minder oude bekenden.  Je wilt wel met iedereen praten. Maar de planning is strak. Sommigen, zoals ik, laden zich op voor
een workshop of presentatie. Anderen willen zo veel mogelijk presentaties van anderen bijwonen. Desondanks veel contacten hernieuwd. Hoewel het regelmatig ook blijft bij:  “Hee, hallo!, hoe gaat het "?  Ships that pass in the night…

De Openingssessie Om 10 uur begint de openingssessie in de Beneluxhal. De spits wordt afgebeten door Huub Nelis. Bekend van het boek “Het puberbrein binnenstebuiten”. Hij houdt een boeiende inleiding over de nieuwe inzichten betreffende de ontwikkeling van de hersens van pubers, en probeert in zijn betoog de betekenis hiervan voor CGO aan te geven. De tweede spreker is Metje Jantje Groeneveld die ons een groot aantal onderzoeksgegevens over de MBO-er voorschotelt. Bijzonder interessant. Enkele fabels over multi-tasking en de Einstein Generatie worden keihard onderuitgehaald. De derde inleider is Frits Spangenberg, directeur van Motivaction en auteur van “De grenzenloze generatie”.  In de tijd van Massa-individualisering pleit hij voor het kennen en  persoonlijk stimuleren van Studenten. Geen “Distant learning”. Een plezierig en inspirerend verhaal. Het gaat natuurlijk uiteindelijk allemaal om aandacht en niet om techniek.

Waar is de Boszaal? Dan naar de boszaal. Claudine en Ed verzorgen het “Museum van de leefwereld van de jeugd” in de Boszaal. Leeuwenborg houdt in dezelfde ruimte een presentatie getiteld: “Digitale Leermiddelen, en dan”. Een goede gelegenheid om het nuttige met het aangename te combineren. Alleen, waar is die #@&! Boszaal? Op de CvI plattegrond staat hij niet. Slordig! Sowieso een doolhof, dat Koningshof. Gelukkig helpt internet.

Digitale leermiddelen. Han Dahlmans van Leeuwenborgh Opleidingen beschrijft het proces om tot digitale leermiddelen te komen. Veel herkenbare problemen. Voorlopig kiezen ze voor een afgebakende selectie van digitale leermiddelen (oa Deviant, en Connect van Noordhoff). De zaalbegeleider houdt tevergeefs zijn bordje “nog twee minuten” omhoog. Er zijn veel vragen…

Het ”Museum van de leefwereld van de jeugd” Enkele collega’s, waaronder ondergetekende verzorgen onderdelen hiervan. Er wordt oa gepodcast, gewerkt  met mobiele media, getwitterd, geblogd enz. door mensen van zeer uiteenlopende leeftijdscategorieen. Veel belangstelling van de aanwezigen. Daarna volgt een boeiende discussie over de achterblijvende acceptatie van ICT in het onderwijs. Organisatieontwikkelaar Cees Hoogendijk sluit af met een bespiegeling getiteld ”Leermiddel of levensmiddel”.

ThiemeMeulenhof Snel door naar ThiemeMeulenhof met een demonstratie/presentie over Educatieve Games. Het valt op dat er al veel Serious games beschikbaar zijn voor het leren van Ondernemingsvaardigheden. ROC West Brabant is daar overigens ook mee bezig. ThiemeMeulenhoff  toont een ‘Second-life-achtig’ simulatiegame dat in ontwikkeling is. Maar er is nog veel meer moois.

Werk in uitvoering Willem en Marjolein beschrijven  de onderwijskundige veranderingen die momenteel plaatsvinden op ROC Eindhoven, en de implicaties daarvan voor het pakket “Planning & Scores”. De zaal is geïnteresseerd en enthousiast.  

15 April De eerste presentatie begint vandaag om 10:00. In de zaal spreek ik Albert de Vos. Een van de initiatiefnemers achter Take Shape Share, en net als ik een enthousiast muzikant.  Na de gitaren raken we aan de praat over mobiele media. We spreken af dat ROC Eindhoven gaat experimenteren met de mobile repository van  TakeShapeShare.

Gilde opleidingen: Een nieuwe ELO Gilde opleidingen laat in een bijzonder boeiende workshop zien hoe hun leeromgeving Fronter door studenten gebruikt wordt voor het verwerven en rapporteren over verworven competenties. Webpagina’s, filmpjes en samenvattingen worden door studenten samen gemaakt. Meeliften is er volgens de studenten niet bij.  Leuk om ze zelf hierover te horen vertellen. Hun enthousiasme was erg aanstekelijk. Chapeau!  

De implementatie van een portfolio is een ongeplaveide weg (ROC NOVA) Na een ludieke start, beschrijft het NOVA College de weg om te komen tot een digitaal portfolio. Enkele hobbels op de weg zijn:

  • De digitale vaardigheid van de docent
  • Facilitering van het onderwijsgevend personeel
  • Veranderingsmoeheid bij medewerkers
  • De complexe en veranderlijke COLO structuur

Er was steeds een levendige discussie in de zaal en deelnemers herkenden veel van de aangegeven problematiek.

Verdiepingsworkshop Wikiwijs. Wikiwijs is een jaar geleden gelanceerd, en ondergetekende wilde graag de arrangeer-mogelijkheden van dit instrument leren kennen. Op ROC Eindhoven hebben we het arrangeertool WIMBA –Create en de repository “TakeShapeShare”. De voorlopige conclusie is dat als Fronter eindelijk gekoppeld is aan Edurep, en Entree, we met WIMBA een prima arrangeertool in huis hebben, waarmee we content van welke bron dan ook kunnen arrangeren.

Naar huis Moe maar voldaan weer op huis aan. De borrel hoefde van mij niet meer. Het is spitsuur in Veldhoven. De oprit naar de snelweg zit potdicht. De Onderwijs & ICT koers is echter voorlopige weer duidelijk.


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Captcha * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.