Onderwijscatalogus: is het iets of wordt het niets

De workshop “onderwijscatalogus” is er eentje die een tweetal keren in het programma van saMBO~ict voorkwam. De eerste sessie, woensdagavond, heb ik bijgewoond. Presentatoren: Eric Jongepier en Bert van Daalen.

Huidige status van het concept onderwijscatalogus:

Eric Jongepier spreekt van

  •  een 0-1 achterstand
  • De grootheid van de catalogus is moeilijk over te brengen.
  • Onderwijsontwikkelaars kunnen er nagenoeg niet mee aan de slag
  • De vertaalslag van het concept is te complex in applicaties weggezet.
  • Dit levert problemen op qua gebruiksvriendelijkheid
  • Concept versus product.

De grootheid van de catalogus heeft mensen afgeschrikt.
De op basis van een modulaire opbouw zou een implementatie beter haalbaar en begrijpbaar zijn. Om deze achterstand in te lopen is een clickable demo gebouwd (in flash). De demo is een stuk gecreëerd werkelijkheid. Geen volledige applicatie. Vanuit een drietal rollen wordt de catalogus belicht: onderwijsontwikkelaar, intaker en begeleider. Een duidelijk gestructureerd verhaal lardeert een gebouwde werkelijkheid. Naar mijn mening is zo een gestructureerd verheel wezenlijk om de catalogus over de toonbank te krijgen.
In de vragenronde kwam er nog een advies vanuit de aanwezigen boven drijven: Ga nog niet aan de gang met gegevens rondom je onderwijslogistiek, de benodigde data is niet binnen het instituut beschikbaar. De realiteit is ook dat men dit nog nergens voor elkaar heeft.

De presentatoren sloten af met een advies aan alle leveranciers : maak het concept van de catalogus eenvoudig en overdraagbaar. Organiseer invulwizards om op basis van je keuzes owp aan te maken.

De tijd zal het leren.


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Captcha * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.