Kostenbaten analyse
Aan de vooravond van het administratief invoeren van opleidingen schiet wellicht de gedachte door je heen”wat levert me dat nu op?”. Kunnen we al die energie niet beter steken in onderwijsvernieuwing, inrichten van rekenonderwijs, examinering op taalgebied, etc. Is het niet eenvoudiger om met mijn organisatie door te hobbelen zoals in de afgelopen drie jaren.
Ooit gestept?
De slogan “stilstaan is achteruitgang” is in het traject van de invoer CGO zeker niet op zijn plaats. Op diverse scholen zijn veel medewerkers druk doende om het onderwijs, personele zaken, ICT ondersteuning en onderwijslogistiek te verbeteren. De slogan: “als je met één been geboren bent zul je het steppen niet missen” is wellicht meer op zijn plaats.
Studenten volgen
Als je het volledige curriculum van een opleiding als bouwstenen in de onderwijsgids invoert. Aansluitend koppelingen maakt met het kwalificatiedossiers en te geven beoordelingen inregelt. Dan is het nu mogelijk om op student en groepsniveau:
- alle talige vorderingen te zien.
- alle vorderingen op rekenvaardigheid te zien.
- alle vorderingen in de keuze ruimte te zien.
- alle vorderingen op basis van TOA toetsen te zien.
- alle ontwikkelingsgerichte vorderingen te zien.
- alle kwalificerende vorderingen te zien.
- beoordelingen(cijfers, ovg, b/nb) te zien.
- geregistreerde vrijstellingen te zien.
Bert Geelen, adjunct-directeur binnen ons ROC heeft daar een duidelijke mening over. Het is voor goed onderwijs noodzakelijk om alle belanghebbenden snel van de correcte en actuele informatie omtrent de studievoortgang van een student te kunnen voorzien. Op deze wijze is dat mogelijk.
Toekomst
Als je tevens deze vorderingen netjes kunt printen en als rapport naar het thuisfront kunt sturen is het helemaal handig. In de erg nabije toekomst kan tevens een OER uit de onderwijsgids gegenereerd worden. Nog maar niet gesproken over de toekomstige onderwijsinrichting en bijbehorend kostenplaatje wat, als je dat wilt, mede bepaald kan worden door de vraag van de student.
Aan de slag!