Onderwijslogistiek: wie worstelt er niet mee

Samen werken en samen kennis delen is een efficiënte methode om een gezamenlijk probleem op termijn op te lossen. Door uitsluitend in je eigen ei blijven ronddwalen en in je eentje op zoek te gaan naar de heer Columbus loop je tegen je eigen beperkingen op.

We waren aangenaam verrast toen Wilfred Rubens van Gilde opleidingen dan ook ROC Eindhoven uitnodigde om aan te schuiven bij een themadag rondom onderwijslogistiek. De gebruikte PowerPoint is hieronder geplaatst. Ieder in MBO-land zoekt naar de heilige graal: onderwijslogistiek. Deze resulteert in individuele trajecten die intensief gematched worden met medewerkers en vierkante meters lokaaloppervlak Toch is het in de beleving van velen dat 1 ROC in zijn geheel gestuurd door een supercomputer een utopie is. Deze computer zou de flexibele leervraag van alle studenten matchen, betaalbare groepjes maken, docent en lokaal koppelen en aansluitend een rooster voor betrokkenen uitspugen. Zo ontstaan veel groepjes in een dynamische setting.

Bio-industrieel onderwijs noemt men dat wel eens gekscherend. Veel studenten hebben behoefte aan geborgenheid, duidelijkheid, rust en regelmaat. Ik ben op dit moment van mening dat daarom het computergestuurde CGO wellicht weggelegd is voor selecte groepen BOL 3-4 studenten. Mij lijkt dat diverse stadia van flexibilisering door elkaar binnen een ROC mogelijk moeten zijn. De ondersteunende systemen dienen dan ook die diverse stadia mogelijk te maken.

Luctor et emergo : we worstelen en komen ooit boven…………


Reacties

Onderwijslogistiek: wie worstelt er niet mee — 1 reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Captcha * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.