Vandaag kreeg ik van Marjolijn Kleingeld een e-mail met informatie rondom studiepunten. De inhoud wil ik u niet onthouden. Vanaf 2008/2009 gaat ROC Eindhoven gefaseerd een studiepuntensysteem invoeren bij alle opleidingen uit de nieuwe competentiegerichte kwalificatiestructuur. Dat betekent dat het bijhouden van studiepunten mogelijk moet zijn in Planning & Scores. Gelukkig is dat een van de mogelijkheden in de applicatie.
Waarom studiepunten? De variëteit in opleidingsroutes is binnen competentiegericht onderwijs een stuk groter dan bij het aanbodgerichte onderwijs. Daarmee neemt ook de diversiteit toe. Een studiepuntensysteem biedt de mogelijkheid om: 1. de studiebelasting van de studenten transparant te maken 2. uitwisseling van onderwijseenheden eenduidig te realiseren 3. te komen tot een generieke opbouw van curricula 4. de studievoortgang op eenduidige wijze inzichtelijk te maken voor de student
Definitie: Een studiepuntensysteem is een systematische manier om een onderwijsprogramma te beschrijven door punten te verbinden aan onderdelen van dat programma
Studiepunten: 1. zijn een maat voor de werkbelasting voor de gemiddelde student; 2. zijn gerelateerd aan de studiebelastingsuren van de opleiding; 3. geven een overzicht in de voortgang van de studie en bieden de student de mogelijkheid in toenemende mate de sturing van zijn leerproces ter hand te nemen; 4. geven de tijdswaardering aan, gebaseerd op de omvang en moeilijkheidsgraad, voor de verschillende onderdelen van de studie (onderwijsactiviteiten en zelfstudie); 5. kwantificeren de resultaten van het leerproces maar differentiëren niet tussen studenten.
Uitgangspunten 1. Het systeem omvat, analoog aan ECTS 60 studiepunten per jaar gekoppeld aan 1600 sbu's; 2. Studiepunten omvatten alle activiteiten (contacturen (IIVO) en zelfstudie) van de student; 3. Een student krijgt de studiepunten toegekend als de prestatie die ervoor geleverd moet worden voldoet aan de gestelde eisen. 4. Studiepunten worden zowel formatief (voorwaardelijk en ontwikkelingsgericht) als summatief (kwalificerend) ingezet. Dit betekent dat de student zijn studiepunten zowel in het voorwaardelijke als bij het afsluitende gedeelte behaalt, bij bereikt resultaat. 5. In de oer wordt inzichtelijk gemaakt hoeveel studiepunten er te behalen zijn, deze worden gekoppeld aan programmaonderdelen en leeractiviteiten die in een leerroute gevolgd worden. 6. De studiepunten van een student worden in Planning & Scores geregistreerd.
Daar zijn overzichtslijsten te genereren.