Hieronder tref je, op basis van mijn eigen praktijkervaringen, een eerste set aan uitgangspunten op gebied van “activerend onderwijs en ICT” aan. Zie het als een soort van checklist. Wat lager op deze pagina is een opbouw van een les te zien. Mocht je aanvullingen resp. opmerkingen hebben dan hoor ik die graag!
Algemeen:
Zorg voor kortdurende (1-2-3 wekelijks) lessencycli met doe- opdrachten.
Deze opdrachten bevatten met veel onderdelen om op te leveren met ICT tools.
Zorg dat de gebruikte ICT-tool bij jou en je studenten past.
Zorg voor structuur
- Gebruik slechts 1 digitale route in de ELO om je lesstof aan te bieden
- Zorg voor een heldere relatie opleiding, curriculum en je opdracht resp. vakinhoud.
- Zorg voor een beschikbare weekplanning
Zorg voor afwisseling en waar mogelijk een student-eigen invulling
- Afwisseling in werkvorm, op te leveren resultaat en ondersteunende tool.
- Afwisseling in individueel werk en werken in groepjes
- Afwisseling in locatie (lokaal, leertuin, buiten)
- Laat de student een personal touch aan het eindresultaat geven; betrek evt. bpv bedrijf resp. ouders
Zorg voor ondersteunende bestanden
- Zorg voor lesmateriaal om op een later moment rustig te kunnen lezen.
- Laat, indien mogelijk, dit lesmateriaal videobestanden bevatten.
- Zorg voor een eenvoudige, actuele en liefst Nederlandstalige handleiding.
- Zorg voor, indien nodig, dat de correcte bestanden om te installeren klaar staan. Laat studenten niet modderen; zorg voor service!
- Kies voor bestanden voor een vooraf afgesproken operating system (microsoft; apple, anders), wat bij alle studenten bekend en afgesproken is.
Globale opbouw van een les :
(MBO – BOL retail niveau 4- leerjaar 1)
Aftrap 6-10 minuten
- Eis aandacht; “klep dicht”
- Teruggrijpen op de vorige les.
- Korte inleiding nieuwe opdracht
- Wanneer dient deze afgerond te zijn
- Leerdoel van de opdracht
- Nut resp. plaats van de opdracht in de opleiding
- Laten zien waar de opdracht in de ELO klaarstaat
Studenten gaan zelf aan de slag: 45 minuten
- Docent neemt de presentie op.
- Docent loopt rond voor individuele ondersteuning
- Indien nodig tussentijds een algemene toelichting op basis van je waarnemingen
- Bevestig dat de student op de goede weg is.
- Geef complimenten (niet overdrijven)
- Laat merken dat je trots bent op je studenten (niet overdrijven)
Afronding 5 minuten
- Korte evaluatie met de groep, gaat het goed met de voortgang?
- Korte blik op de volgende les.
- Opruimen, uitpuffen en op naar de volgende les.
Nogmaals: ik ben benieuwd naar mogelijke feedback. Alvast dank!