Jongeren op de basisschool en een periode binnen het VMBO worden voor hun onderwijs en bijbehorende (digitale) informatievoorziening aan de hand meegenomen. Op enig moment dient er wat meer verantwoordelijkheid bij de jongere neer gelegd te worden. Wat is dat moment? Wat houdt die verantwoordelijkheid nu in?
Bovenstaande vragen bezorgen veel onderwijsgevenden maar ook ouders hoofdbrekens. Ik ben van mening dat diverse jongeren vaak langer met zorg gepamperd worden dan nodig is. Deze zorg zie ik bij ouders maar ook bij diverse onderwijsgevenden terug. De onderwijsgevende tref je als een kloek op de kroost in de klas aan. De weerslag van die zorg is zelfs terug te vinden in de informatievoorziening in onderwijs.
Binnen diverse instituten voor middelbaar beroepsonderwijs is het uitreiken van een papieren lesroosters, een externe lesroostersite, een gebouw-informatiesysteem en een applicatie in kader van aanwezigheid de gewoonste zaak van de wereld. De roep om aanvullend te sms ‘en klinkt daar ook nog doorheen. Dit alles als maatregelen tegen voortijdig schoolverlaten te voorkomen.
Ik zie instituten waar studenten veel mogen herkansen. Het aantal af te nemen toetsen is erg hoog. Een bijbehorend studieoverzicht is complex. Het corrigeerlamme docentencorps worstelt met studenten die neiging hebben tot prijsschieten.
Binnen het MBO onderwijsland zal standaardisering, efficiëntie en effectiviteit in kader van kostenbesparing de komende tijd het "leitmotif" zijn. Onder het motto “overdaad schaadt” zal er gesnoeid worden. Een eenvoudige set aan spelregels aangevuld met een beperkte digitale ondersteuning zal naar mijn mening resteren. Binnen die spelregels zal de student, onderwijsgevende en het BPV bedrijf een rol gaan krijgen. De digitale vaardigheid van de onderwijsgevende bepaalt het gehalte aan digitale ondersteuning tijdens de les.
Wat spelregels op gebied van informatievoorziening zoals ik die binnen diverse instituten waarneem:
- Student en ouders zijn verantwoordelijk voor een actueel e-mailadres en 06 nummer. Diverse instituten maken voor studenten e-mailadressen aan. Andere vragen om een e-mailadres. Via deze kanalen zal er tijdig via de e-mail en sms informatie over studievoortgang, lesroosters en roosterwijzigingen verstrekt worden.
- De student en ouders hebben toegang tot een of meer applicaties met betrekking tot aan-en afwezigheidregistratie, studiememo’s en studieresultaten. De school garandeert voor zover mogelijk volledigheid en een correcte werking.
De enige informatie die verstrekt zal worden, verloopt op termijn uitsluitend via de digitale snelweg. De informatievoorziening ten behoeve van de student, ouders, leerbedrijf en onderwijsgevenden kan op deze wijze sterk vereenvoudigd worden.