Wat is TIME en de historie…..
Binnen ROC Eindhoven is de afgelopen jaren al veel geëxperimenteerd met nieuwe vormen van onderwijs op basis van nieuwe kennistheoretische en didactische inzichten.
De opbrengsten van deze experimenten hebben geresulteerd in de Uitgangspunten van het Beroepsonderwijs ROC Eindhoven waarin voor alle opleidingen wordt uitgegaan van een aantal ontwerpkaders.
Zo is er straks voor alle opleidingen sprake van een drietal leerlijnen.
Studenten zijn over het algemeen tevreden over de omslag naar CGO maar klagen over de wijze waarop het georganiseerd wordt: niet flexibel en geen maatwerkmogelijkheden. De grote vraag voor onderwijsinstellingen is: hoe wordt de individuele leerroute afgestemd op de competentieontwikkeling, ondersteund via ICT gepland en georganiseerd, geregistreerd en gemonitord?
Daarom is ROC Eindhoven in 2007 gestart met het voorbereiden van het project TIME (Toegepast Integraal Model Eindhoven). In dit project worden bestaande experimenten op het gebied van organisatielogistiek (planningsinstrumenten voor teams, resources en ruimtes) gekoppeld aan studentenlogistiek (flexibele leerroutes ondersteund via ICT, Planning & Scores) en organisatieontwikkeling (functioneren van resultaatverantwoordelijke teams). Bovendien wordt kostenmanagement meegenomen.
Dit project heeft een voorfase vanaf september 2007 maar start in februari 2008 in vier verschillende pilots: de school voor Uiterlijke Verzorging, de school voor de Zorg, de school voor BFH en de school voor Handel en Marketing.
Het is voor het eerst dat er een integrale benadering plaatsvindt van CGO in relatie tot organisatie (planning, capaciteit, roostering) studenten (individuele leerroutes) en personeel (inzet, teamontwikkeling, begeleidingsmodellen).
Bij planning gaat het om zowel het plannen van leeractiviteiten in de scholen als om het organiseren van het leren in de BPV.
Hiermee wordt naar verwachting zoveel kennis verkregen dat opschalen tot roc-breed niveau mogelijk wordt, uitgaande van het zich doorontwikkelende generieke ROC Eindhoven-onderwijsconcept.
TIME zal leiden tot flexibele instroom vanuit het vmbo, betere doorstroom naar het hbo en betere afstemming van competenties met het bedrijfsleven.
Dus daarom is het tijd voor TIME!
Dit is een erg herkenbaar model. Bij het team Walraven van Hall Bedrijfsopleidingen in Amsterdam Zuidoost is een vergelijkbare stap gezet met ingang van september 2006. Na de start – toen met 5 deelnemers – staat de teller inmiddels op ca. 60 deelnemers. Het is vooral Organisatie, met een grote O.
Pingback: Blogisch! » Blog Archive » Parell bijeenkomst