Op dinsdag 5 februari werd de bijeenkomst in het kader van de opleiding e-Learning bij Fontys geopend met een eerste eigen videoproductie van medecursist Ronald van Elst. Voor een studiedag van ROC Midden Nederland wordt deze als teaser ingezet. Erg leuk en mooi gemaakt! Naast de film maakt men bij ROC Midden Nederland gebruik van een site (www.mytaggle.nl ) De info van deze dag, zoals workshops, programma, sprekers etc. wordt via die site en een mobiele app gratis op alle bekende platformen gedeeld.
Marcel opent de avond allereerst met een film uit 1966 met een toekomstvisie over de inzet van de computer. In een korte tijd is deze uitgegroeid tot een veelzijdig apparaat met veel tools om te kunnen creëren.
Wat zijn tools op gebied van e-Learning? Wat zijn leerstandaarden? Deze onderwerpen staan centraal in het programma van deze avond.
In de video hierboven zie je Bob Ross, een vakman die met een paar penseelstreken snel wat moois maakt. In de video lijkt het eenvoudig echter in de praktijk is het vaak heel wat moeilijker dan het lijkt. Zo ook bij het maken van een stuk e-Learning. Een stuk gereedschap is slechts een hulpmiddel. Een script, idee en de uitwerking ervan kosten vaak veel meer tijd dan het daadwerkelijk produceren van de content. Deze tijd zien opdrachtgevers over het algemeen niet. Die tijd dien je wel degelijk in de oplevertijd mee te tellen.
Een mooie tool om te leren is de 100 $ laptop; one laptop per child. http://one.laptop.org/ Deze is helemaal ontworpen en gevuld met open source software wat dient als tool om kinderen op een goedkope wijze in moeilijke omstandigheden mee te laten leren.
Het gebruik van tools heeft altijd een risico in zich. Dat het niet werkt, te ingewikkeld is of voor de persoon die een tool gebruikt niets toevoegt. Een van de redenen om naar externe partijen te stappen. Het extern laten maken van content blijkt in de praktijk vaak niet op de eigen organisatie te passen. Het zelf te maken past dan meestal wat beter. Bezuinig in dat geval dan niet op de in te zetten tools. Je haalt namelijk vaak een aantal uren via efficiëntie terug. Die gewonnen uren dien je nadrukkelijk in een business case mee te tellen.
Marcel toont een demo van een e-learning module van de bloemenverkoper. Dit is een trainingsmodule om een verkoopgesprek, droog oftwel zonder een echte klant, te kunnen oefenen. De module kent een aantal situaties waarin de verkoper een keuze dient te maken. Een aantal juiste keuzen leiden tot de daadwerkelijke verkoop. Indien de verkoper een tweetal verkeerde keuzes maakt zal de “digitale klant” afhaken. Advies: kies maximaal een zestal situaties met bijbehorende eenvoudige processtappen om dit soort modules in elkaar te zetten. Marcel neemt vervolgens ieder mee naar webquests, een eenvoudige digitale tool om studenten een uitdagende opdracht op eigen wijze uit te laten werken. http://www.leraar24.nl/dossier/546/webquest Onder het motto: “digitale tools hoeven niet complex te zijn om er veel profijt van te hebben.”
In de film hierboven hebben militairen die uitgezonden worden naar Afghanistan veel profijt van een digitale simulatietool. Nu kunnen ze alvast in Nederland wat trainen. Het kan een goed idee zijn om een specialistische tool te kiezen ipv een generieke tool.
Er zijn tools om te leren, te maken en te managen. Twitter is een tool om me te leren. Easy-generator, Wimba Create, Lectora en eXe zijn tools om cursusmateriaal mee te maken. Een elo is om leertrajecten van groepen studenten mee te managen. In diverse groepjes worden diverse eigenschappen van tools opgesomd. Deze worden vervolgens na enige discussie in een overzicht op een digitaal bord ondergebracht. Diverse tools worden aansluitend op basis van eigenschappen een mindmap ingedeeld in diverse categorieën. In koppeltjes van twee/ drie worden de diverse categorieën verder met tools aangevuld. Tijdens de dag van de tools gaan we hands-on aan de slag met easygenerator, het maken van clip-art, audio en videoverwerking. Er passeren diverse digitale tools ter inspiratie.
Voor het maken van screencaptures is
- Snag-it een verplichte applicatie (mac / PC) om schermafdrukken te maken. Tevens zit er een deel in om eenvoudige schermopnames te maken. (kosten 47,95 €) http://www.techsmith.com/snagit.html
- Screenr, een online applicatie om eenvoudig schermopnames te maken.(gratis) http://www.screenr.com/
Als je een webinar moet organiseren zijn er diverse opties:
- Adobe connect,voor het aanmaken van een sessie, een groep, om uitnodiging uit te sturen en het webinar op te nemen. Na opstarten krijg je een venster te zien waarin de diverse functionaliteiten passeren. Abonnement kost 45 $ per maand.http://www.adobe.com/nl/products/connect/
- Tot 3 deelnemers is de applicatie webex gratis. http://www.webex.com/
- Microsoft Lync, onderdeel van office 365 is op dit moment, ongeacht het aantal deelnemers, voor de onderwijssector helemaal gratis. http://lync.microsoft.com/nl-nl/Paginas/default.aspx
Wat zijn redenen om voor het een of voor het ander pakket te kiezen? Kosten, wie is eigenaar van de data, eenvoud van dataflow, eenvoud van werken of is het gebruiksgemak?
Leerstandaarden zijn technische afspraken met betrekking tot uitwisselbaarheid en het zoeken van gegevens. Termen: SCORM, Qti, IMS, IEEE, ISO, AICC, NL LOM vliegen voorbij. De inzet en uitwisselbaarheid van SCORM pakketten blijkt bij diverse cursisten in de dagelijkse praktijk niet altijd even transparant. Laat ik zelf daar maar eens een volgend bericht aan wijden. Ervaringen van andere instituten op gebied van de inzet van SCORM zijn van harte welkom. Marcel sluit af met een advies in het kader van leerstandaarden. Als je gebruik wilt maken van e-learning: zorg dat je je eigen bronbestanden hebt, heb de beschikking over dezelfde auteursomgeving. Dan ben je in staat om deze snel aan te passen. Anders ben je, bij een keuze voor uitbesteden, erg afhankelijk van de partij die e-learning materiaal maakt. De avond is weer voorbijgevlogen. Op 26 februari treffen we elkaar weer bij een webinar over “leerstijlen en e-Learning” achter de webcam.
Tot dan!
Dag Willem, leesbaar en interessant stuk! In Quicktime kun je trouwens ook goed een videoopname van je scherm maken. En ik gebruik Garageband voor opnemen van audio. Als SCORM-tool gebruik ik Claro (Dominknow) en ik hoop morgen de html5 outputgenererende iSpring te gaan testen (als meisjesnerd: YUM)
Hallo Hedwig,
dank je voor je reply!
Ik ben benieuwd naar je bevindingen met Claro en iSpring.
Door die bevindingen met elkaar te delen scheelt dat een hoop werk!
Wisdom of crowds?
Groet!
Willem