De avond begint vrij rommelig, alle wachtwoorden voor wireless toegang zijn bij alle cursisten van de opleiding bij Fontys verlopen. Niemand heeft een Internet feed.
Samen met Ronald van Elst maak ik gebruik van Eduroam. Het werkt en dat scheelt een hoop gedoe. Pakken papier met instructie worden uitgereikt en weer door diverse studiegenoten met een zucht in een hoekje gelegd. Jo Geesink legt uit dat het kinderlijk eenvoudig is om in te loggen. Rest van de cursisten baalt en denkt er het zijne van. Vriendelijk verzoek aan Fontys om een Internetfeed niet zo te beveiligen als Ford Knox (http://en.wikipedia.org/wiki/United_States_Bullion_Depository ). Overdaad schaadt.
Wilfred Rubens zal ons vanavond meenemen naar de wondere wereld van de trends in e-Learning. Hij stelt zich allereerst voor (http://www.te-learning.nl/blog/?p=1457 ) en beschrijft aanpak en programma.
Technologie beïnvloedt hoe wij leren. Technologie in combinatie met didaktiek geven een nieuwe dimensie aan de wijzen van het leren. Trend versus hype ; een trend is vrij geleidelijk, een hype komt snel op en is snel weer weg. Tool vs trend (een apparaat is geen trend). Er bestaat een kloof tussen wat we doen er wat er kan. Op congressen wordt er veel gesproken over kleinschalige pilots en weinig over de werkelijke stand van zaken. Wilfreds eerste ervaringen met Internet vondt plaats in Amerika. In 1997 maakte hij kennis met Gopher, netscape en de mogelijkheden ervan. .Het wereldwijd verbonden zijn met de hele wereld . Verder geraakt door gemotiveerde docenten werd hij ondergedompeld met leren met behulp van technologie. Voor zijn vervolgklus als e-learning adviseur bij KPMG had hij het gevoel dat de e van e-learning stond voor die van eenzaam leren. Op dit moment maakt hij veel gebruik van veel apparaten en social media, rss, twitter, weblog, Open U, masterclasses, Pocket (weblog zonder internet op iPad). Er ontwikkeld zich een steeds grotere fragmentatie op gebied van mogelijkheden en wijzen van leren. Dat is een zegen echter ook een valkuil. Met een klas vol studenten en diverse haperende technische mogelijkheden ga je als docent uiteindelijk “gewoon nat”.
Trends op gebied van e-Learning kunnen worden geoormerkt op een drietal gebieden
- Technologie,
- omgevingsfactoren
- didaktiek van het leren.
Diverse studenten presenteren middels een zelfgekozen vorm een of meerdere trends op gebied van e-Learning.
Als eerste een video-opname van Arno Smits, de vormgeving en inhoud sluiten erg goed aan. Chapeau, mooi gemaakt! Wilfred schetst een historische ontwikkeling van mobiele apparaten en mobile learning. Palmtops, laptops, evolueren in de tijd naar tablets en smartphones. Een korte toelichting op gebied van platformonafhankelijk e-learning geeft aan dat dit voor de komende 5 jaar een blijvend issue is. Het type apparaat (blackberry) met evt. een bijbehorende applicatie (ping) veroorzaakt veelal een hype(kortdurend) ,een trend duurt langer.
Ed van den Bosch verzorgt een presentatie met een PowerPoint over blended learning. Blended learning staat gelijk aan blended teaching ; draai de wereld eens om. Wat wil je bereiken als docent, biedt dat dan ook aan. Les via hologrammen en telepresence (Link naar hologram op youtube) Een juiste blend biedt je aan op basis van de leerpraktijk. Een paper van Michael Horn over blended learning geeft hierover nadere toelichting.
Jolanda Schonewille schetst het principe van de flipped clasroom wat ze thuis besproken heeft met haar dochters. Het gezamenlijk bekeken filmpje van de flipped classroom geeft de dochters een enthousiast gevoel. Zo zou het onderwijs veel leuker zijn. Wilfred licht zijn ervaring van de flipped classroom tijdens de onderwijsdagen toe. (link naar post op weblog) Een mooi aanvullend voorbeeld op gebied van flipped classroom is die van Bob van de Brand, universiteit Tilburg. Kijk naar zijn aanpak en overtuig uzelf.
Giovanna Zeydel – Corpeleijn heeft een trend: learning analytics gekozen, klinkt als kwantificeren van een module. Na wat bestuderen komt ze er achter dat het heel wat meer was dan ze verwachtte. Wilfred licht aansluitend de “linke kanten” van learning analytics toe. Er dient nadrukkelijker vanuit de dataprotectie en bijbehorende wetgeving op geacteerd te worden. Ook de locatie van servers is van belang, Amerikaanse medewerkers onderzoeken mogelijk onze data. Statement: Gratis is altijd betalen met je data en reclame.
Jo Geesink: spreekt over social Learning, Combineren van formeel opleiden met informeel leren. Sociale interactie in een sociaal netwerk. Diverse soorten van interactie levert een diepere leerervaring op. Wilfred vult aan met formeel en informeel leren. Bij formeel leren vertrek je vanuit de gestelde doelen vanuit de organisatie. Zo ook tijdens de opdracht van vanavond; Wilfred heeft de richting en inhoud aangegeven. Leeractiviteiten kun je als student zelf kiezen. De student kiest de zelfsturing van leerdoelen en zelfsturing van leerstof. Leren vanuit wet- en regelgeving zorgt voor richting van leerdoelen. http://wilfredrubens.typepad.com/wilfred_rubens_weblog/2007/11/wat-is-effectie.html
Miriam Fransen licht eea toe over een virtuele campus van Fontys in second life; trend of hype. Second life is uitgestorven bij Fontys, “ik begrijp dat de activiteit van de avatars op Fontys naar het Nirwana vertrokken is”. Volgens Miriam is second life op Fontys te classificeren als een uitgestorven hype. Wilfred vult aan dat second life in 2006 erg hot was, de complexiteit, bandbreedte en te arbeidsintensief voor een gemiddelde docent. In die tijd was het voor het onderwijs het snel bouwen van een collegezaal een hot item.
Ronald van Elst heeft net een presentatie toegevoegd over game based learning, Een leuke zelf gemaakte stopmotion film is geintegreerd in zijn presentatie. Knap! Mobile learning: peilingen en quizzen (socrative), backchannel (twitter), gebruik van QR codes, verzamelen van films en foto’s. (gebruik van Evernote). Rapid e-learning: bij de ING bank is een appllicatie in gebruik. (ontwikkeld door Bright Alley). Er worden snel platte teksten in de applicatie ingevoerd, medewerkers worden aansluitend meegenomen naar een elo om zich verder te bekwamen. Ronald is op dit vlak met een onderzoek bezig. Wilfred vult aan met andere vormen van rapid e-learning bv PowerPoint en captivate. Middels gamification pas je aanvullend elementen uit games toe binnen het e-learning traject. (high scores)
Arnoud de Jong licht het begrip Open Education toe. Vanuit de VO raad is er een initiatief voor gratis lesmateriaal. (VO content) Op deze wijze zal het lesmateriaal gratis aan geboden worden als open leermateriaal. Uitgeverijen worden er wanhopig van, er is een soort van concurrentiestrijd tussen scholen met open content versus gesloten content van uitgeverijen. Op vragen over kwaliteitsbewaking wordt een bedrag van 8 € per student genoemd. Die bijdrage is nodig om up to date lesmateriaal te waarborgen. Wilfred vult aan: open educational resources zijn vrij te gebruiken en te hergebruiken leermaterialen. Open educational courses zijn compleet gratis te doorlopen. Voor aanvullende begeleiding, certificering en examinering dient er afgerekend te worden. Wilfred eindigt met een verhandeling over massive open educational courses (moocs; klik hier voor verdere info: ) Coursera, udacity, iTunes , mitx, youtube edu, zijn omgevingen die diverse open courses aanbieden. Je betaald met je data. Mocht je willen certificeren? Dan kost het geld.
Adri Dekker verzorgt als afsluiting een presentatie over die open educational resources. OU, Radboud en TU delft maken gebruik van open educational resources. http://OCWconsortium.org is een site waar je veel info op dit gebied kunt vinden. Adri bedankt voor je mooie afsluiter.
Wilfred heeft over deze avond op zijn weblog een bericht geplaatst. Enjoy! http://www.te-learning.nl/blog/?p=6398
Op naar de volgende sessie over een tweetal weken.
Mooie bijdrage Willem!
Nuttige info! 🙂
Ha, die Tjerk,
Dank je voor je reaktie,
Groet!
Willem
Hallo Willem,
sorry maar ik realiseer me nu pas dat ik je belooft had mijn aantekeningen te sturen. Maar zoals ik zie heb je zelf al een compleet verhaal. alweer moet ik zeggen, gemaakt.
Het was een inspirerende avond en er zit reeds veel kennis en kunde in onze groep. Hier wil ik de komende maanden nog veel van opsteken. Medecursisten bedankt alvast hiervoor.
Hallo Jo,
ik had een gaatje in de tijd en besloot het bericht te maken. In de tijd merkte ik dat ik al erg veel aan informatie had.
Daarom heb ik je niet voor je verslag gevraagd.
Over twee weken hierover even afstemmen?
Groet!
Willem
Hallo Willem,
Bedankt voor het toevoegen van twee links bij mijn presentatie.
Groet,
Ed
Dank voor je bericht,
Groet!
Willem