Na een rondje voorstellen waarin de zaal in participeert door naar de kern van de zaak. Diverse uitgangspunten van het huidige onderwijs passeren de revue. Must haves van plaats en tijd onafhankelijk leren, studievoortgang, blog, archiefopbouw, bpv, bpvmatching, pop, zelfreflectie, tot wannahaves zoals facebook.Er wordt een slide getoond van een opzet voor het dashboard. Agenda, studievoortgang, examinering, rooster, e-mail, bpv, pop pap, beoordelingen, lesmateriaal, e-portfolio staan prominent in beeld. De wannahaves staan als icoon onderin. Het dashboard is maatwerk gemaakt met met standaardpakketten. De diverse widgets communiceren met de achterkant van de informatie leverende systemen. De inhoud van informatiestromen wordt bepaald door de inhoud van de achterkant. De lege voorkant van de student zal de drijver zijn voor de vulling door de diverse docenten.Op de vraag: "Is dit een persoonlijke leeromgeving" wordt uit de zaal geantwoord dat men moeite heeft de benaming "leren". Onderwijsdocumenten worden niet meer in de electronische leeromgeving geplaatst maar in de sharepointomgeving.
Firma computron heeft de omgeving gemaakt en verzorgt de showoff. De gebouwde portal is overzichtelijk, bevat voldoende functionaliteit en staat klaar om live te gaan. Dilemma’s rondom roostering en accountancy passeren…. de omgeving is nog net niet helemaal niet op orde; diverse query’s tonen enige verkeerde studieresultaten. Doorklikken en openen van lesroosters, resultaten, facebook worden getoond.
Ik ben benieuwd naar de eerste ervaringen bij Sint Lucas. Veel instituten waaronder ook ROC Eindhoven zijn bezig met het definiëren van uitgangspunten rondom een persoonlijke leer- en werkomgeving. Hoe collega instituten varen en wat de do en dont's zijn, zou een grote meerwaarde hebben. Mogelijk dat er vanuit saMBO~ict een traject gestart kan worden?