Het onderwerp is social media en inbound marketing. Allereerst het bericht dat we een diploma mogen ontvangen. Jawel; enige voorwaarde is het aanwezig zijn bij voldoende sessies en het opleveren van een blogpost op de weblog. Ik ben dus geslaagd.
Edwin weet te melden dat de blogposts van hoge kwaliteit zijn, heeft diverse concepten mogen ontvangen. Oftwel is blij. Wat hij enigszins mist is het zoekwoordgericht schrijven. Gaat je blog over een medicijn tegen hoofdpijn, neem dan in de titel hoofdpijn, liefst het begrip koppijn op. Schrijf klantgericht in plaats van productgericht! Prima tip, dank!
Social media zijn de boost van content behorende bij inbound marketing.De vier grote platforms zijn: Facebook, linked-in, twitter, google+. Google+ blijft tot op heden enigszins achter. Pinterest groeit binnen diverse sectoren b2B hard. Met name daar waar diensten visueel ondersteund worden groeit pinterest harder.
Misbruik van social media is advertenties plaatsen of vooraf met je potentiele klanten juridisch rollebollen. Al is het maar een club met neppers. (zie onder)
Wat niet handig is, is het plaatsen van acties en reclames op linked-in. Rammen maar en rap willen scoren. Je gaat vrij snel de mist in, erger nog je verliest nog sneller klanten.
Veel bedrijven en instanties stellen een social media manager aan ;
- Iemand die online durft te converseren en te delen.
- Inspireer en faciliteer online conversaties
- Sta open voor nieuwe social media
- Help collega’s met nieuwe accounts
Laat collega’s als persoon belangrijker worden, je merk en branding van je bedrijf wordt minder belangrijk. Als ramen open gaan is er bij veel bedrijven minder aandacht voor de frisse lucht die binnenkomt dan de minder frisse lucht die naar buiten gaat. Ben niet bang voor enige negatieve externe communicatie; bij een verjaardag gebeurt dat ook. Je ziet het niet. Transparantie levert meer op!
Bij MCB telt linked-in een 2500 bedrijfsmatige volgers. MCB heeft een premium account. Facebookis met name voor eigen medewerkers, dingen delen die leuk zijn. Als je een bepaalde marktstrategie hebt om te posten valt dat snel op en haken mensen af.
Adviezen voor het gebruik van linked-in
- Ben open, eerlijk en kwetsbaar
- Ben transparant
- Relaxed, linked-in is geen twitter
- Eerst geven dan vragen.
Praktijkcase Heembouw (http://www.heembouw.nl/ )
Petra Snelleman heeft het stokje overgenomen van Bjorn Bouwmeester. Bjorn zit in het ziekenhuis. Vliezen gebroken, van zijn ega natuurlijk. We hopen dat alles goed zal gaan met moeder en kind.. Alvast proficiat!
Petra Snelleman
Heembouw, bouwplaatsen als corebusiness. Heeft in 2013 als eerste een industrial social media award mogen ontvangen.
Wie willen wij als Heembouw zijn?
- Innovatieve kennis partij
- Waar zijn we mee bezig
- Autoriteit op gebied van leanbouw en BIM
- Focus op onze klant
We hebben bij Heembouw centraal een groot scherm staan, waar alles op gebied van socialmedia voorbij komt. Alles draait om interacties. De beste manier van klantencontact zijn leuke korte tweets op basis van blogposts,projecten en panden die gerealiseerd zijn. Een wereld van verschil met het Middelbaar Beroeps Onderwijs.
In ons onderwijs, non profit sector, wordt er vrij weinig geïnvesteerd op pr en inbound marketing. Focus staat op lessen verzorgen, studenten en diploma’s en minder op nieuwe studenten. Met gaat ervan uit dat die vanzelf via ouderavonden naar je schooltje komen. Om de dooie dood niet. Studenten gaan met name voor een sfeer, manier van lesgeven en mate van organisatie. (kloppen roosters, afspraken- krijg ik wat ik als student mag verwachten) Minder voor een gelikt verhaaltje en een mooie PowerPoint van iemand die dat met enige regelmaat doet. Collega's om mij heen knikken bevestigend…
Wellicht dat in het onderwijs bevlogen medewerkers met visie het tij keren. Op hoop van zegen!