Een anderhalve week geleden heb ik binnen mijn onderwijscluster een workshop van 3,5 uur mogen verzorgen. Het onderwerp was "de inzet van weblog in het onderwijs". Ik besloot vooraf om de aanwezigen niet te bekeren noch om er knoppencursus van te maken. Uit een eerste evaluatie blijkt dat mijn keuze mbt aanpak een goede was. Denk dan aan: “veel variatie in werkvormen, back to basic, cursisten continue aan zet en veel actief doen ” Ieder vervolgens zijn eigen weg laten kiezen. De voorbereiding kostte me aardig wat tijd; door die investering en een leuke groep aanwezigen heb ik er een hoop lol aan gehad.
Toon gezet
De toon werd meteen gezet bij het voorstelrondje. Via een online rad van fortuin met alle namen van de aanwezigen werd een naam gekozen.
Deze collega diende de tijd bij te houden. Ieder kreeg 30 seconden voor het beantwoorden van vier vragen. "Wie ben je. Wat doe je . Waarom kies je voor deze workshop. Wat verwacht je van deze workshop." Een rare gewaarwording in het onderwijs; opgejaagd te worden door het klokje van een van je collega's. Diverse mensen kregen er de zenuwen van. En ik weer een ervaring rijker. 😉 Een van de aanwezigen gaf aan dat hij niet wist wat de reden van de keuze voor deze workshop was. Hij moest immers uit een 10-tal opties kiezen. OK, is ook een reden.. Alle aanwezige collega's heb ik aansluitend meegenomen naar een webpagina. Die pagina diende als leidraad voor de workshop.
Groepen van twee
In groepen van twee ging aansluitend ieder aan de gang om een drietal weblogs van studenten te bekijken. Elk groepje van twee plaatste hun opmerkingen op een padlet wall. Onderling werd volop gekletst en gekeken. Spontane discussies over privacy gingen heen en weer. Een van de aanwezigen (rad van fortuin) werd gevraagd om een korte persoonlijke samenvatting te geven. Andere aanvullingen kwamen spontaan uit de groep.
Wat drijft leren met ICT
Deze video van Sugata Mitra liet menigeen vreemd opkijken.
Aansluitend ,in “de ronde van het stiftje”, werden de items op een whiteboard geschreven. Deze items waren in de video te zien als drijvers wat betreft ICT en leren binnen het MBO. Een van de drijvers was om ieder, zonder druk, zelf de mogelijkheden van een tool te laten ontdekken. Een kahoot quiz volgde. De spanning was te voelen! Toen ieder vervolgens zijn eigen weblog, op eigen snelheid, ging bouwen ben ik op pad gegaan om wat fris en appels te scoren. Eenmaal terug in het lokaal was ieder druk doende. Mooi….
En toen
Na een kort stuk uitleg over webschrijven gingen de meesten aanwezigen aan de slag om een stuk tekst te maken voor op de eigen blog. Enkele aanwezigen bleven nog het worstelen met aanmaken van de blog of het inrichten ervan. De tijd vloog om. Hieronder de gebruikte powerpoint.
Aan het eind van de rit gaf ik aan dat er een afsluitende enquête klaar stond. Deze was om mij voor de toekomst een betere workshop in elkaar te kunnen steken. Los van de enquête startte men spontaan een discussie waarbij men aangaf dat het incidentele karakter van zo’n workshop geen optie was. Met enige regelmaat moet je onderwijsgevenden meenemen in mogelijkheden op gebied van ICTvaardigheid en activerende werkvormen. Dit had voor de wat oudere docenten nadrukkelijk een voorkeur.
Voor mij is het mooi om wat later te zien hoe mensen los gegaan zijn op hun eigen weblog. Lees hier een van de stukken tekst die op 29 januari te bewonderen waren.
Ondertussen is die blog, net als haren op je eigen hoofd, verder uitgegroeid. Genieten.
Doet me denken aan oude tijden Willem! Ik heb die Sugata Mitra ooit life gezien. Imponerende man.